soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

Explore

Jika anda mempunyai sebarang permohonan untuk mendapatkan data berkaitan Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia (JPSM), sila kemukakan permohonan anda secara rasmi kepada:

Ketua Pengarah Perhutanan Semenanjung Malaysia
Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia
Jalan Sultan Salahuddin,
50660 Kuala Lumpur
Faks: +603-26925657
E-mel: akhirrudin[at]forestry[dot]gov[dot]my

 

Rujukan lain:

  1. Sebarang pertanyaan berkaitan permohonan data boleh menggunakan Borang Maklum Balas / Pertanyaan
  2. Pekeliling KPPSM Bil. 1 Tahun 2014: Polisi Perkongsian dan Penyebaran Maklumat Geospatial JPSM
  3. Permohonan Untuk Menjalankan Kajian Penyelidikan Hutan Simpan Kekal (HSK) di Semenanjung Malaysia, sila muat turun Borang Permohonan untuk Menjalankan Kajian/Penyelidikan dalam Hutan Simpan Kekal(HSK).

Orang Awam

Warga JPSM

Sistem Penjelasan

smlp SMLP (Sistem Maklumat Latihan Peperiksaan)

Berkebolehan untuk pemprosesan permohonan dan semakan keputusan semua pemeriksaan yang dianjurkan oleh Bahagian Latihan Perhutanan.

eforgris E-FORGRIS (Electronic Forest Genetic Resources Information System)

Pemusatan maklumat pengurusan berkaitan dengan benih pokok hutan dan pemerolehan tumbuhan.

epck E-PCK (Sistem Maklumat Petak Contoh Kekal)

Pemusatan maklumat pengurusan dan pemprosesan data berkaitan petak persampelan bagi pertumbuhan pokok yang ditanam secara berkala dan berterusan.

sml SML (Sistem Maklumat Lesen)

Merekodkan maklumat pelesen, lesen dan transaksi cukai secara sistematik dan tersusun dalam sistem pangkalan data yang bersepadu dan efisien

eforlog E-Forlog (Sistem Electonic For Logging)

Sistem untuk memproses permohonan kawasan pembalakan bagi HSK dan Tanah Kerajaan secara sistematik dan tersusun dalam sistem pangkalan data yang bersepadu dan efisien.

sip SiP (Sistem Info-Perhutanan)

Sistem yang berasaskan aplikasi atas talian yang bertujuan mengumpul segala data dan maklumat perhutanan di IPJPSM dan JPN.

fmrs FMRS (Forest Monitoring Using Remote Sensing)

Sistem ini berfungsi untuk memantau aktiviti hutan secara makro dan mikro secara cepat dan efisien dengan menggunakan imej satelit beresolusi tinggi dan terkini. Dibangunkan secara bersama oleh Agensi Remote Sensing Malaysia dan Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia.

pdgp e-Geospatial Perhutanan (e-GP)

Sistem GIS atas talian yang mengandungi semua data geospatial dibangunkan oleh JPSM dan data berkaitan dari agensi/sumber luar termasuk imej satelit.

lawnet Lawnet (Perpustakaan Online Undang-Undang Malaysia)

Perpustakaan Online Undang-Undang Malaysia.

Perkhidmatan Lain

0 JAN FEB MAR APR MAY JUNE JULY AUG SEPT OCT NOV DEC
Number of Transaction 2017 3 0 14 12 3 0
Number of Transaction 2016 16 19 22 19 11 15 7 13 10 5 6 7
Number of Transaction 2015 12 9 9 16 14 6 9 9 12 10 6 4
Number of Transaction 2014 9 13 10 7 0 1 6 25 16 23 11 12
Number of Transaction 2013 15 22 24 11 15 16 24 14 22 9 10 15
Loading data...
0 JAN FEB MAR APR MAY JUNE JULY AUG SEPT OCT NOV DEC TOTAL
Number of Transaction 2017 0 1 1 3 2 1
Number of Transaction 2016 2 3 2 7 2 1 6 0 0 0 0 23
Number of Transaction 2015 4 5 3 0 0 2 2 1 1 0 1 0 19
Number of Transaction 2014 0 2 1 1 3 3 0 2 1 1 4 1 19
Number of Transaction 2013 3 2 2 3 6 5 2 4 1 3 4 3 38

Pencapaian Pelaksanaan Piagam Pelanggan Ibu Pejabat Perhutanan Semenanjung Malaysia  Bulan September 2016

Bil Piagam Pelanggan Bilangan aktiviti
yang menepati sasaran
1 Semua permohonan untuk mendapatkan maklumat-maklumat mengenai pengurusan, pembangunan dan pemuliharaan sumber hutan serta industri perhutanan akan dikemukakan dalam tempoh satu (1) minggu dari tarikh permohonan diterima kecuali bagi maklumat-maklumat yang belum diperolehi oleh Jabatan Menepati
sasaran
1 minggu
Melebihi 1
minggu tetapi
tidak melebihi
2 minggu
Melebihi
2 minggu
1 0 1
2 Nasihat-nasihat teknikal mengenai pengurusan, pembangunan dan pemuliharaan sumber hutan serta industri perhutanan akan dikemukakan dalam tempoh dua (2) minggu dari tarikh ianya diterima kecuali bagi perkara-perkara yang memerlukan kajian yang khusus Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
14 0 0
3 Semua permohonan untuk mendapatkan penerbitan tidak terperingkat akan diedarkan dalam tempoh (2) minggu dari tarikh permohonan diterima Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
6 0 0
4 Permohonan untuk mengikuti latihan dalam perkhidmatan yang dianjurkan oleh Jabatan akan dimaklumkan keputusannya dalam tempoh dua (2) minggu selepas tarikh tamat penerimaan permohonan Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
0 0 0
5 Permohonan untuk mengikuti kursus-kursus di Sekolah Perhutanan, Kepong dan Pusat Latihan Membalak, Terengganu akan dimaklumkan keputusannya dalam tempoh satu (1) bulan selepas tarikh temuduga Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
6 Semua laporan kemajuan projek pembangunan hutan akan dikemukakan kepada agensi pusat tidak lewat dari tarikh yang ditetapkan Awal
tarikh
Menepati
tarikh
Melepasi
tarikh
0 3 0
7 Keputusan tawaran pelaksanaan projek pembangunan hutan akan dimaklumkan tidak lewat dari empat (4) bulan selepas tawaran dikeluarkan Menepati
sasaran
4 bulan
Melebihi 4 bulan tetapi
tidak melebihi
5 bulan
Melebihi
5 bulan
0 0 0
8 Tindakan untuk mengemukakan dokumen bagi bayaran kemajuan kontrak ke Perbendaharaan akan diambil dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh permohonan diterima sekiranya semua syarat-syarat yang ditetapkan dipenuhi Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
9 Bon pelaksanaan kontrak akan dilepaskan dalam tempoh satu (1) bulan selepas tamat tempoh bon tersebut Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
10 Semua aduan berhubung perkhidmatan perhutanan diambil tindakan dalam tempoh tiga (3) hari dari tarikh aduan diterima Menepati
sasaran
3 hari
Melebihi 3 hari tetapi
tidak melebihi
7 hari
Melebihi
7 hari
2 0 0

Pencapaian Pelaksanaan Piagam Pelanggan Ibu Pejabat Perhutanan Semenanjung Malaysia  Bulan Ogos 2016

Bil Piagam Pelanggan Bilangan aktiviti
yang menepati sasaran
1 Semua permohonan untuk mendapatkan maklumat-maklumat mengenai pengurusan, pembangunan dan pemuliharaan sumber hutan serta industri perhutanan akan dikemukakan dalam tempoh satu (1) minggu dari tarikh permohonan diterima kecuali bagi maklumat-maklumat yang belum diperolehi oleh Jabatan Menepati
sasaran
1 minggu
Melebihi 1
minggu tetapi
tidak melebihi
2 minggu
Melebihi
2 minggu
1 0 1
2 Nasihat-nasihat teknikal mengenai pengurusan, pembangunan dan pemuliharaan sumber hutan serta industri perhutanan akan dikemukakan dalam tempoh dua (2) minggu dari tarikh ianya diterima kecuali bagi perkara-perkara yang memerlukan kajian yang khusus Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
14 0 0
3 Semua permohonan untuk mendapatkan penerbitan tidak terperingkat akan diedarkan dalam tempoh (2) minggu dari tarikh permohonan diterima Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
6 0 0
4 Permohonan untuk mengikuti latihan dalam perkhidmatan yang dianjurkan oleh Jabatan akan dimaklumkan keputusannya dalam tempoh dua (2) minggu selepas tarikh tamat penerimaan permohonan Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
0 0 0
5 Permohonan untuk mengikuti kursus-kursus di Sekolah Perhutanan, Kepong dan Pusat Latihan Membalak, Terengganu akan dimaklumkan keputusannya dalam tempoh satu (1) bulan selepas tarikh temuduga Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
6 Semua laporan kemajuan projek pembangunan hutan akan dikemukakan kepada agensi pusat tidak lewat dari tarikh yang ditetapkan Awal
tarikh
Menepati
tarikh
Melepasi
tarikh
0 3 0
7 Keputusan tawaran pelaksanaan projek pembangunan hutan akan dimaklumkan tidak lewat dari empat (4) bulan selepas tawaran dikeluarkan Menepati
sasaran
4 bulan
Melebihi 4 bulan tetapi
tidak melebihi
5 bulan
Melebihi
5 bulan
0 0 0
8 Tindakan untuk mengemukakan dokumen bagi bayaran kemajuan kontrak ke Perbendaharaan akan diambil dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh permohonan diterima sekiranya semua syarat-syarat yang ditetapkan dipenuhi Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
9 Bon pelaksanaan kontrak akan dilepaskan dalam tempoh satu (1) bulan selepas tamat tempoh bon tersebut Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
10 Semua aduan berhubung perkhidmatan perhutanan diambil tindakan dalam tempoh tiga (3) hari dari tarikh aduan diterima Menepati
sasaran
3 hari
Melebihi 3 hari tetapi
tidak melebihi
7 hari
Melebihi
7 hari
2 0 0

Hubungi Kami

Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia
Jalan Sultan Salahuddin,
50660 Kuala Lumpur
No. Tel: 603-26164488
No. Faks: 603-26925657
Emel: Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Statistik Pelawat

Hari Ini 10157

Semalam 15236

Minggu Ini 41314

Bulan Ini 378999

Keseluruhan 11360412