soalan lazim| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

Explore

If you have any requests to get data relating to the Forestry Department Peninsular Malaysia (FDPM), please submit your application formally to:

Head Director Forestry Department Peninsular Malaysia
Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia
Jalan Sultan Salahuddin,
50660 Kuala Lumpur
Fax: +603-26925657
Email: akhirrudin[at]forestry[dot]gov[dot]my

 

Other references:

  1. Any questions regarding the data application can use Feedback/ Enquiry Form
  2. Pekeliling KPPSM Bil. 1 Tahun 2014: Polisi Perkongsian dan Penyebaran Maklumat Geospatial JPSM
  3. Application to conduct Studies Research Permanent Forest Reserves (PFE) in \ Peninsular Malaysia, download form here Application Form To Conduct Research in Permanent Reserved Forest (PRF) in Peninsular Malaysia.

Public

FDPM Staff

System Explanation

smlp SMLP (Sistem Maklumat Latihan Peperiksaan)

Capable of processing the application and review of the results of all examinations organized by the Forestry Training Division .

eforgris E-FORGRIS (Electronic Forest Genetic Resources Information System)

Centralization of management information related to forest tree seed and plant acquisition .

epck E-PCK (Sistem Maklumat Petak Contoh Kekal)

Centralization of information management and processing of data sampling plot for the growth of trees planted regularly and continuously.

sml SML (Sistem Maklumat Lesen)

Recording licensee information, licence and tax transaction systematically and organised in database system that is integrated and efficient

eforlog E-Forlog (Electonic System For Logging)

System for processing applications of logging areas for HSK and Government Land systematically and organized in a database system which is integrated and efficient.

sip SiP (Sistem Info-Perhutanan)

Systems based online application which aims to collect all the data and information in IPJPSM forestry and JPN.

fmrs FMRS (Forest Monitoring Using Remote Sensing)

This system serves to monitor the activities of forest macro and micro quickly and efficiently by using high-resolution satellite images and up to date. Developed jointly by the Malaysian Remote Sensing Agency and the Forestry Department of Peninsular Malaysia.

pdgp e-Geospatial Perhutanan (e-GP)

Online GIS system that contains all geospatial data developed by JPSM and associated data from the agency / external sources including satellite images.

lawnet Lawnet (Perpustakaan Online Undang-Undang Malaysia)

Online Library of Malaysia Laws.

Other Services

0 JAN FEB MAR APR MAY JUNE JULY AUG SEPT OCT NOV DEC
Number of Transaction 2017 3 0 14 12 3 0
Number of Transaction 2016 16 19 22 19 11 15 7 13 10 5 6 7
Number of Transaction 2015 12 9 9 16 14 6 9 9 12 10 6 4
Number of Transaction 2014 9 13 10 7 0 1 6 25 16 23 11 12
Number of Transaction 2013 15 22 24 11 15 16 24 14 22 9 10 15
Loading data...
0 JAN FEB MAR APR MAY JUNE JULY AUG SEPT OCT NOV DEC TOTAL
Number of Transaction 2017 0 1 1 3 2 1
Number of Transaction 2016 2 3 2 7 2 1 6 0 0 0 0 23
Number of Transaction 2015 4 5 3 0 0 2 2 1 1 0 1 0 19
Number of Transaction 2014 0 2 1 1 3 3 0 2 1 1 4 1 19
Number of Transaction 2013 3 2 2 3 6 5 2 4 1 3 4 3 38

Pencapaian Pelaksanaan Piagam Pelanggan Ibu Pejabat Perhutanan Semenanjung Malaysia  Bulan September 2016

Bil Piagam Pelanggan Bilangan aktiviti
yang menepati sasaran
1 Semua permohonan untuk mendapatkan maklumat-maklumat mengenai pengurusan, pembangunan dan pemuliharaan sumber hutan serta industri perhutanan akan dikemukakan dalam tempoh satu (1) minggu dari tarikh permohonan diterima kecuali bagi maklumat-maklumat yang belum diperolehi oleh Jabatan Menepati
sasaran
1 minggu
Melebihi 1
minggu tetapi
tidak melebihi
2 minggu
Melebihi
2 minggu
1 0 1
2 Nasihat-nasihat teknikal mengenai pengurusan, pembangunan dan pemuliharaan sumber hutan serta industri perhutanan akan dikemukakan dalam tempoh dua (2) minggu dari tarikh ianya diterima kecuali bagi perkara-perkara yang memerlukan kajian yang khusus Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
14 0 0
3 Semua permohonan untuk mendapatkan penerbitan tidak terperingkat akan diedarkan dalam tempoh (2) minggu dari tarikh permohonan diterima Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
6 0 0
4 Permohonan untuk mengikuti latihan dalam perkhidmatan yang dianjurkan oleh Jabatan akan dimaklumkan keputusannya dalam tempoh dua (2) minggu selepas tarikh tamat penerimaan permohonan Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
0 0 0
5 Permohonan untuk mengikuti kursus-kursus di Sekolah Perhutanan, Kepong dan Pusat Latihan Membalak, Terengganu akan dimaklumkan keputusannya dalam tempoh satu (1) bulan selepas tarikh temuduga Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
6 Semua laporan kemajuan projek pembangunan hutan akan dikemukakan kepada agensi pusat tidak lewat dari tarikh yang ditetapkan Awal
tarikh
Menepati
tarikh
Melepasi
tarikh
0 3 0
7 Keputusan tawaran pelaksanaan projek pembangunan hutan akan dimaklumkan tidak lewat dari empat (4) bulan selepas tawaran dikeluarkan Menepati
sasaran
4 bulan
Melebihi 4 bulan tetapi
tidak melebihi
5 bulan
Melebihi
5 bulan
0 0 0
8 Tindakan untuk mengemukakan dokumen bagi bayaran kemajuan kontrak ke Perbendaharaan akan diambil dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh permohonan diterima sekiranya semua syarat-syarat yang ditetapkan dipenuhi Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
9 Bon pelaksanaan kontrak akan dilepaskan dalam tempoh satu (1) bulan selepas tamat tempoh bon tersebut Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
10 Semua aduan berhubung perkhidmatan perhutanan diambil tindakan dalam tempoh tiga (3) hari dari tarikh aduan diterima Menepati
sasaran
3 hari
Melebihi 3 hari tetapi
tidak melebihi
7 hari
Melebihi
7 hari
2 0 0

Pencapaian Pelaksanaan Piagam Pelanggan Ibu Pejabat Perhutanan Semenanjung Malaysia  Bulan Ogos 2016

Bil Piagam Pelanggan Bilangan aktiviti
yang menepati sasaran
1 Semua permohonan untuk mendapatkan maklumat-maklumat mengenai pengurusan, pembangunan dan pemuliharaan sumber hutan serta industri perhutanan akan dikemukakan dalam tempoh satu (1) minggu dari tarikh permohonan diterima kecuali bagi maklumat-maklumat yang belum diperolehi oleh Jabatan Menepati
sasaran
1 minggu
Melebihi 1
minggu tetapi
tidak melebihi
2 minggu
Melebihi
2 minggu
1 0 1
2 Nasihat-nasihat teknikal mengenai pengurusan, pembangunan dan pemuliharaan sumber hutan serta industri perhutanan akan dikemukakan dalam tempoh dua (2) minggu dari tarikh ianya diterima kecuali bagi perkara-perkara yang memerlukan kajian yang khusus Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
14 0 0
3 Semua permohonan untuk mendapatkan penerbitan tidak terperingkat akan diedarkan dalam tempoh (2) minggu dari tarikh permohonan diterima Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
6 0 0
4 Permohonan untuk mengikuti latihan dalam perkhidmatan yang dianjurkan oleh Jabatan akan dimaklumkan keputusannya dalam tempoh dua (2) minggu selepas tarikh tamat penerimaan permohonan Menepati
sasaran
2 minggu
Melebihi 2
minggu tetapi
tidak melebihi
4 minggu
Melebihi
4 minggu
0 0 0
5 Permohonan untuk mengikuti kursus-kursus di Sekolah Perhutanan, Kepong dan Pusat Latihan Membalak, Terengganu akan dimaklumkan keputusannya dalam tempoh satu (1) bulan selepas tarikh temuduga Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
6 Semua laporan kemajuan projek pembangunan hutan akan dikemukakan kepada agensi pusat tidak lewat dari tarikh yang ditetapkan Awal
tarikh
Menepati
tarikh
Melepasi
tarikh
0 3 0
7 Keputusan tawaran pelaksanaan projek pembangunan hutan akan dimaklumkan tidak lewat dari empat (4) bulan selepas tawaran dikeluarkan Menepati
sasaran
4 bulan
Melebihi 4 bulan tetapi
tidak melebihi
5 bulan
Melebihi
5 bulan
0 0 0
8 Tindakan untuk mengemukakan dokumen bagi bayaran kemajuan kontrak ke Perbendaharaan akan diambil dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh permohonan diterima sekiranya semua syarat-syarat yang ditetapkan dipenuhi Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
9 Bon pelaksanaan kontrak akan dilepaskan dalam tempoh satu (1) bulan selepas tamat tempoh bon tersebut Menepati
sasaran
1 bulan
Melebihi 1 bulan tetapi
tidak melebihi
2 bulan
Melebihi
2 bulan
0 0 0
10 Semua aduan berhubung perkhidmatan perhutanan diambil tindakan dalam tempoh tiga (3) hari dari tarikh aduan diterima Menepati
sasaran
3 hari
Melebihi 3 hari tetapi
tidak melebihi
7 hari
Melebihi
7 hari
2 0 0

Contact Us

Forestry Department of Peninsular Malaysia Headquarters,
Jalan Sultan Salahuddin,
50660 Kuala Lumpur
Phone. No: 603-26164488
Fax: 603-26925657
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Visitor Counter

Today 12826

Yesterday 15236

Week 43983

Month 381668

All 11363081