soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

Uncategorised

Pendahuluan

Dasar Perhutanan Negara 1987 (Pindaan 1992) telah menggariskan keperluan sumber hutan bukan kayu dilaksanakan pengurusan secara berkekalan bagi menjamin kepentingan industri berasaskan sumber berkenaan. Projek penanaman buluh adalah satu usaha pihak Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia (JPSM) dalam memperkenalkan hasil sumber bukan kayu yang berpotensi untuk dikomersilkan. 

Hutan Simpanan Kekal telah diurus berdasarkan konsep pengurusan hutan secara berkekalan sejak awal abad ke-20.  Pada masa kini, dengan peralihan permintaan dan kehendak masyarakat umum terhadap pelbagai keluaran dan perkhidmatan hutan, konsep pengurusan hutan secara berkekalan telah diperluaskan untuk mencakupi bidang-bidang lain seperti fungsi perlindungan hutan dan pengeluaran hasil bukan kayu.

Koleksi Ucapan

Bil Nama Fail Format Muat Turun
1. Teks Ucapan Perasmian dan Kenyataan Media Sempena Majlis Perasmian Sambutan Hari Hutan Antarabangsa Dan Hari Konservasi Ekosistem Hutan Paya Laut Peringkat Kebangsaan Tahun 2018 pdf

Borang dan Kalendar

Bil Nama Fail Format Muat Turun
1 Kalendar Peperiksaan JPSM Tahun 2024 pdf
2 Borang Permohonan Mengikuti Kursus Sijil Perhutanan di FORTRAIN pdf
3 Kalendar Peperiksaan JPSM Tahun 2023 pdf
4 Kalendar Peperiksaan JPSM Tahun 2022 pdf
5 Kalendar Peperiksaan JPSM Tahun 2021 pdf
6 Kalendar Peperiksaan JPSM Tahun 2020 pdf
7 Kalendar Peperiksaan JPSM Tahun 2019 pdf
8 Borang Perkongsian dan Penyebaran Maklumat Data Geospatial JPSM pdf
9 Borang Permohonan Untuk Menjalankan Kajian/Penyelidikan Dalam Hutan Simpanan Kekal (HSK) pdf
10 Borang Permohonan Peperiksaan Perkhidmatan pdf
11 Borang Permohonan Peperiksaan Khas Skim Perkhidmatan pdf
12 Borang Pendaftaran Pengusaha Tanaman Pokok Karas pdf
13 Borang Pendaftaran Pembekal Kayu Karas pdf
14 Borang Pendaftaran Pengilang Gaharu pdf

Dasar dan Perundangan

Bil Nama Fail Format Muat Turun
1 Akta Perhutanan Negara 1984 pdf
2 Akta Industri Berasas Kayu (Kekuasaan Badan Perundangan Negeri) 1984 pdf
3 Akta 105 - Akta Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (Pemerbadanan) 1973 pdf
4 Akta Had Masa 1953 pdf
5 Akta Kontrak Kerajaan 1974 pdf
6 Akta Kualiti Alam Sekitar 1974 pdf
7 Akta Orang Asli 1954 pdf
8 Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 pdf
9 Akta Tatacara Kewangan 1957 pdf
10 Arahan Perbendaharaan pdf
11 Dasar Perhutanan Negara 1978 Pindaan 1992 pdf
12 Dasar Perhutanan Negara pdf
13 EIBK PERAK 1987 pdf
14 EIBK (ibu)PERAK pdf
15 EIBK Perak (PINDAAN) 2010 pdf
16 Enakmen Hutan (Penubuhan Hutan Simpan dan Pindaan) 1984 - Sabah pdf
17 Enakmen Hutan Perak Pindaan 2015 pdf
18 Enakmen Hutan Selangor (Pindaan) 2018 pdf
19 Enakmen Mineral Perak 2003 pdf
20 Enakmen Perhutanan Negeri Perlis 1951 (Ibu) pdf
21 Kaedah Hutan Negeri Kelantan 1986 pdf
22 Kaedah-kaedah Hutan Johor pdf
23 Kaedah-Kaedah Hutan Perak (Pindaan) 2016 pdf
24 Kaedah-kaedah hutan Perak 1988 pdf
25 Kaedah-Kaedah Hutan Perak Pindaan pdf
26 Kaedah-kaedah Tanah Putrajaya 2002 pdf
27 Kanun Tatacara Jenayah CPC- BI pdf
28 Panduan Pengendalian Kertas Siasatan Bil.1-2011 pdf
29 Pekeliling KPPSM Bil. 3-2018 -Geospatial pdf
30 Penal Code pdf
31 Sabah Forest Enactment 1968 pdf
32 Sabah Forest Rules pdf
33 Sarawak Forest Ordinance 20154 pdf
34 Sarawak Forest Policy pdf
35 Sarawak Forest Rules pdf
36 Tarikh Kuatkuasa APN DI PUTRAJAYA 2017 pdf
37 Tatacara Menjalankan Pendakwaan Di Mahkamah Bil. 3-2009 pdf
38 Tatacara Pengendalian Operasi Penguatkuasaan Hutan Bil.2-2009 pdf
39 Tatacara Siasatan JPSM pdf

Dokumen

Bil Nama Fail Format Muat Turun
1 Kompendium Hutan Lipur Dan Hutan Taman Negeri pdf

Dokumen ICT

Bil Nama Fail Format Muat Turun
1 Garis Panduan Tadbir Urus Pendigitalan Kementerian Sumber Asli dan Kelestarian Alam (NRES) Versi 1.0 pdf
2 Polisi Keselamatan Siber (PKS) Kementerian Sumber Asli dan Kelestarian Alam (NRES) Versi 1.0 pdf
3 Tatacara Pengemaskinian Kandungan Laman Web pdf
4 Surat Pekeliling Am Bilangan 7 Tahun 2024 - Garis Panduan Permohonan Kelulusan Teknikal Dan Pemantauan Projek Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) Sektor Awam pdf
5 Surat Arahan KSN - Pemantapan Pengurusan Projek ICT Kerajaan pdf
6 Garis Panduan Pelaksanaan Tatakelola Pengurusan Dan Perolehan Projek ICT bagi RMKe-13 pdf

Warta Kerajaan Persekutuan

Bil Nama Fail Format Muat Turun
1. Kaedah-Kaedah Perhutanan Negara (Wilayah Persekutuan) 2019 pdf
2. Penetapan Tarikh Permulaan Kuatkuasa pdf
3. Perintah Wilayah Persekutuan Putrajaya pdf
4. Perintah Wilayah Persekutuan Labuan pdf

Aplikasi Mudah Alih Kerajaan Malaysia

Bil Nama Aplikasi Muat Turun
1.

 assets img thumbnails APP ICON 1609730182875 thumbPenghijauan Malaysia

 

Penghijauan Malaysia
  •   Tajuk Buku Harga Buku (RM)
    TMF-JanJun2018 The Malaysian Forestry Jan-Jun 2018 65.00
    Perangkaan 2017 Perangkaan Perhutanan Semenanjung Malaysia 2017 20.00
    Warta Jan Jun 2015 Warta Sektor Perhutanan Semenanjung Malaysia Jan - Jun 2015 20.00
    hutan simpan ulu muda Siri Kepelbagaian Biologi Hutan 3 - Hutan Simpan Ulu Muda, Kedah: Pengurusan, Persekitaran Fizikal Dan Biologi 50.00
    taman negeri endau rompin Taman Negeri Endau Rompin : Pengurusan Persekitaran Fizikal Dan Biologi 50.00
    perangkaan 2016 Perangkaan Perhutanan Semenanjung Malaysia 2016 20.00
    taman negeri gunung stong Siri Kepelbagaian Biologi Hutan 5 - Taman Negeri Gunung Stong, Kelantan: Pengurusan, Persekitaran Fizikal, Biologi Dan Sosio-Ekonomi 50.00
    gunung nuang selangor 2 Siri Kepelbagaian Biologi Hutan - Gunung Nuang, Selangor : Persekitaran Fizikal Dan Kepelbagaian Biologi 45.00
    4 Siri Kepelbagaian Biologi 4 Siri Kepelbagaian Biologi Hutan - Sustainable Management Mangroves : '100 Years And Beyond' 50.00
    Hanging Park Langkawi Geo-forest Park : Hanging Garden Of Langkawi 200.00
    Utility Plant Medical Sustainable Management & Utilization Of Medicinal Plant Resources 45.00
    6 Biologi 6 Siri Kepelbagaian Biologi Hutan - Hutan Simpan Gunung Jerai, Kedah: Pengurusan Persekitaran Fizikal Dan Kepelbagaian Biologi 45.00
    7 Biologi 7 Siri Kepelbagaian Biologi Hutan - Gunung Mandi Angin, Terengganu: Pengurusan Persekitaran Fizikal Dan Kepelbagaian Biologi 80.00
    taman rimba kenong pahang 8 Siri Kepelbagaian Biologi Hutan - Ekspedisi Saintifik Taman Rimba Kenong, Pahang 45.00
    straits of kuah Straits of Kuah - Culture And Nature Heritage Of Langkawi 45.00
    Laporan Inventori Laporan Inventori Hutan Nasional Ke Empat Semenanjung Malaysia 60.00
    Laporan Inventori Proceedings Of The National Conference On The Management And Conservation Of Forest Biodiversity In Malaysia' 75.00
  •   Tajuk Buku Penulis Tahun Sinopsis
    Ecological Linkages in Negeri Sembilan-Kelantan Cost – Benefit Analysis of Ecological Linkages in Negeri Sembilan Angsi Forest Reserve – Berembun Forest Reserve (N-SL2) 1. Tuan Marina binti Tuan Ibrahim
    2. Zulnaidah binti Manan
    3. Lydia Suzieana binti Mohammad
    4. Siti Farhana Binti Adnan
    5. Muhammad Fekri Bin Taib
    6. Mohd Shahrizaa bin Dato' Khairi
    2024 Kajian “Kajian mengenai Analisis Kos-Faedah (CBA) Rangkaian Ekologi di Negeri Sembilan dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. Kajian ini merupakan sebahagian daripada Rancangan Malaysia Kedua Belas, 2021-2025 (Rancangan Kedua Belas). Lokasi kajian melibatkan Rangkaian Ekologi CFS N-SL2 Hutan Simpan Angsi – Hutan Simpan Berembun. Kedua-dua Hutan Simpan ini terletak berhampiran di antara satu sama lain. Selain itu, hutan ini telah dipisahkan oleh pembangunan seperti kawasan penempatan penduduk dan jalan raya. Kajian ini telah mengenal pasti nilai kos dan faedah untuk elemen yang berkaitan di dalam kawasan rangkaian ekologi CFS (N-SL2). CBA menyediakan garis panduan untuk pengurusan kawasan hutan sama ada untuk pemuliharaan atau pembangunan, khususnya di kawasan projek CFS serta keseluruhan pengurusan mampan sumber hutan di Semenanjung Malaysia.
    PenilaianEkonomi-Kelantan Penilaian Ekonomi Perkhidmatan Hutan Simpanan Kekal Sebagai Hutan Kawalan Banjir dan Hutan Tadahan Air di Negeri Kelantan 1. Tuan Marina binti Tuan Ibrahim
    2. Zulnaidah binti Manan
    3. Lydia Suzieana binti Mohammad
    4. Siti Farhana Binti Adnan
    5. Muhammad Fekri Bin Taib
    6. Mohd Shahrizaa bin Dato' Khairi
    2023 Kajian “Penilaian Ekonomi Perkhidmatan Hutan Simpanan Kekal Sebagai Hutan Kawalan Banjir Dan Hutan Tadahan Air Di Negeri Kelantan” merupakan satu projek di bawah Projek Pembangunan pada Tahun 2019. Kajian ini telah dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk menentukan nilai ekonomi perkhidmatan Hutan Simpanan Kekal melalui dua fungsi hutan iaitu Hutan Kawalan Banjir dan Hutan Tadahan Air di negeri Kelantan. Penilaianekonomi ini penting bagi menterjemahkan nilai sesuatu produk atau perkhidmatan hutan dalam bentuk nilai ekonomi agar nilai keseluruhan sumber hutan dapat diperolehi sekaligus berupaya menjana pendapatan baharu kepada negara.
    Ecological Linkages in Selangor Cost – Benefit of Ecological Linkages in Selangor Raja Musa Forest Reserve Bukit Tarek Forest Reserve Bukit Gading Forest Reserve (CFS2:SL3) 1. Tuan Marina binti Tuan Ibrahim
    2. Zulnaidah binti Manan
    3. Siti Farhana Binti Adnan
    4. Lydia Suzieana binti Mohammad
    5. Muhammad Fekri Bin Taib
    6. Nor Izzati Binti Othman
    7. Mohd. Shazril Bin Mohd. Rapigh
    2021 Kajian mengenai Analisis Kos-Faedah (CBA) Rangkaian Ekologi di Negeri Selangor dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. Kajian ini merupakan sebahagian daripada Rancangan Malaysia Kesebelas, 2016-2020 (Rancangan Kesebelas). Lokasi penyelidikan ini melibatkan Rangkaian Ekologi CFS2:SL3 Hutan Simpan Raja Musa – Hutan Simpan Bukit Tarek – Hutan Simpan Bukit Gading, Selangor. Tiga (3) hutan simpan tersebut terletak berdekatan antara satu sama lain. Bagaimanapun, ketiga-tiga (3) hutan tersebut dipisahkan oleh pembangunan seperti kawasan perumahan, lebuh raya dan jenis pembangunan lain. Kajian ini mengenal pasti nilai kos dan faedah untuk elemen yang berkaitan di dalam kawasan rangkaian ekologi CFS2:SL3. CBA menyediakan garis panduan untuk pengurusan kawasan hutan sama ada untuk pemuliharaan atau pembangunan, khususnya di kawasan projek CFS serta keseluruhan pengurusan mampan sumber hutan di Semenanjung Malaysia.
    Gunung Jerai Biodiversity of Flora, Fauna and Economic Valuation of Gunung Jerai Forest Reserve, Kedah 1. YBhg. Dato’ Mohd Ridza bin Awang
    2. YBhg. Dato’ Mohd Rahim bin Rani
    3. Tuan Marina binti Tuan Ibrahim
    4. Zulnaidah binti Manan
    5. Lydia Suzieana binti Mohammad
    6. Mohd Zaki Bin Mat Noor
    2019 Sebuah buku yang diterbitkan di bawah kajian “Forest Biodiversity and Payment for Ecosystem Sevices (PES) Mechanism for Ecotourism at Permanent Reserve Forest (PRF) in Peninsular Malaysia” yang juga merupakan sebahagian daripada projek Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11) yang dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan. Penerbitan buku ini merupakan pendekatan yang digunakan oleh JPSM untuk menggambarkan kekayaan sumber dan kepelbagaian khazanah hutan yang terdapat di dalam Hutan Simpan Gunung Jerai.
    Carbon Stock Quantification and Economic Valuation of Carbon Stock in Managed and Unmanaged Mangrove Forest 1. Tuan Marina Binti Tuan Ibrahim
    2. Lydia Suzieana Binti Mohammad
    3. Mohd Zaki Bin Mat Noor
    4. Prof. Dr. Hazandy Bin Abdul Hamid
    2018 Kajian mengenai “Kuantiti dan Penilaian Ekonomi Stok Karbon dalam Hutan Bakau Terurus dan Tidak Terurus” yang dijalankan pada tahun 2013 dan 2015 adalah sebahagian daripada projek Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10) yang dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. Objektif utama adalah untuk membangunkan persamaan alometrik, menentukan kandungan karbon, jumlah kuantiti di atas biojisim tanah dan untuk menganggar nilai ekonomi stok karbon di kawasan kajian. Dapatan kajian ini akan memberikan maklumat dan garis panduan yang baik untuk mengira stok karbon dan nilai ekonominya.
    temenggorbelum Socioeconomic Impact of the Belum-Temenggor Ecological Corridor on the Local Communities in Gerik, Perak 1. Poh Lye Yong
    2. Muhammad Fekri Taib
    3. Siti Raihana binti Ramli
    4. Dr. Mohd Afandi Abu Bakar
    2017 Buku terbitan ini memaparkan hasil daripada kajian yang dijalankan di bawah projek pembangunan bertajuk “Pengurusan dan Pembangunan Central Forest Spine” di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (2011 – 2015). Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti peluang-peluang ekonomi yang boleh diceburi oleh penduduk setempat, kesan pelaksanaan projek ini terhadap gaya hidup penduduk setempat dan mengenalpasti aktiviti ekopelancongan yang boleh dibangun dan dimajukan di kawasan kajian. Buku ini mengandungi 6 bab yang menggambarkan objektif dan metodologi kajian; gambaran keseluruhan projek; gambaran kawasan kajian; kaedah penilaian sosioekonomi; hasil dapatan kajian dan analisa kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman (SWOT analysis).
    Ecological Corridor Belum Cost – Benefit Analysis of Ecological Corridor Belum – Temenggor Forest Complex (BTFC) In Gerik, Perak 1. Tuan Marina Tuan Ibrahim
    2. Professor Dr. Mohd Shahwahid Haji Othman
    3. Associate Professor Dr. Zakaria Hussin
    4. Associate Professor Dr. Yuhanis Abdul Aziz
    5. Dr. Siti Nurhidayu Abu Bakar
    6. Dr. Zariyawati Mohd Ashhari
    7. Nurfaryanti Kamaruddin
    8. Farah Mohd Shahwahid
    2015 Kajian Analisis Kos-Faedah bagi penubuhan BTFC sebagai “Kawasan Pemeliharaan” berbanding pembangunan guna tanah yang lain telah dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia dengan bantuan pakar dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Dapatan daripada kajian ini bertujuan untuk menyediakan garis panduan umum dalam menganalisis konflik antara penggunaan tanah hutan alternatif, khususnya di kawasan projek CFS serta dalam konteks keseluruhan pengurusan sumber hutan yang mampan di Malaysia.
    economic valuation 2 The Economic Valuation of Forest Conservation Benefits:Fisheries Habitat, Cage Fish Farming and Recreational Angling in Pahang 1. Zulnaidah Manan
    2. Mohd Shahwahid Haji Othman
    2014 Buku terbitan ini mempaparkan hasil daripada kajian yang telah dijalankan di bawah projek pembangunan bertajuk ‘Penilaian Ekonomi Biodiversiti Hutan di Semenanjung Malaysia’ di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (2011-2015). Kajian ini bertujuan untuk mengukur kepentingan ekonomi kawasan hutan tadahan air berhubung dengan pengeluaran air bersih bagi sungai-sungai yang menyokong penternakan ikan air tawar dalam sangkar di Semenanjung Malaysia, khususnya di Negeri Pahang. Nilai ekonomi ikan sungai memberikan potensi untuk meningkatkan pemeliharaan biodiversiti hutan selain membantu dalam pengeluaran barangan dan perkhidmatan hutan sebagai sumber ekonomi di Semenanjung Malaysia.
    swiftlet Analisis Ekonomi Industri Sarang Burung Walit 1. Zulnaidah Manan
    2. Mohd Shahwahid Haji Othman
    2012 Penerbitan ini menyediakan penemuan hasil kajian yang telah dijalankan di bawah projek pembangunan bertajuk ‘Penilaian Ekonomi Biodiversiti Hutan di Semenanjung Malaysia’ di bawah Rancangan Malaysia Ke-10. Kajian ini bertujuan untuk mengukur kepentingan industri sarang burung walit di Malaysia. Maklumat yang telah diperolehi daripada kajian ini, iaitu struktur kos dan pendapatan serta fungsi pengeluaran industri sarang burung walit adalah berguna kepada pengusaha, penjual, agensi kawal selia dan perancang ekonomi. Struktur kos dan pendapatan mengenal pasti komponen kos utama dalam pengeluaran sarang burung walit. Pengumpul boleh menggunakan maklumat ini bagi meningkatkan kecekapan dalam pengurusan operasi perniagaan mereka dan mengenal pasti kekangan tugas dan cuba untuk mengurangkan kos pengeluaran mereka secara menyeluruh. Agensi kawal selia dan perancang ekonomi pula boleh menggunakan maklumat ini untuk mendapatkan petunjuk terhadap sumbangan ekonomi sumber biodiversiti terutamanya berkaitan persekitaran termasuk hutan, di dalam pengeluaran sarang burung walit. Akhir sekali, kajian ini juga menyediakan analisis penggunaan semasa sarang burung walit oleh pengguna di Malaysia.
    economic valuation Penilaian Ekonomi Tumbuhan Hiasan Liar Di Semenanjung Malaysia 1. Zulnaidah Manan
    2. Mohd Shahwahid Haji Othman
    2011 Buku terbitan ini mempaparkan hasil daripada kajian yang dijalankan dibawah projek pembangunan bertajuk ‘Jumlah Penilaian Ekonomi Barangan & Perkhidmatan Hutan di Semenanjung Malaysia’ dibawah Rancangan Malaysia Ke-9 yang bertujuan untuk menetapkan nilai kewangan atau harga untuk barangan dan perkhidmatan hutan selain daripada kayu balak, iaitu tumbuhan hiasan liar di Semenanjung Malaysia, khususnya di negeri Pahang. Buku ini mengandungi tujuh bab yang menggambarkan objektif dan methodologi kajian; jenis tumbuhan hiasan liar, tapak semaian tumbuhan hiasan; aktiviti pengumpulan tumbuhan hiasan liar, struktur kos dan pendapatan pengumpulan tumbuhan hiasan liar; dan nilai ekonomi pengumpulan tumbuhan hiasan liar dari hutan asli.
    kepelbagaian biologi 2010 Kepelbagaian Biologi Flora, Fauna Dan Nilai Ekonomi Hutan Simpan Batu Gangan, Cameron Highlands, Pahang 1. Tuan Marina Tuan Ibrahim
    2. Shamsul Khamis
    3. Nor Hafizah Roslan
    2010 Buku terbitan ini menggambarkan kekayaan sumber dan kepelbagaian khazanah hutan yang mengandungi flora seperti tumbuhan tinggi dan rendah; fauna seperti mamalia besar dan kecil serta burung; nilai ekonomi tumbuhan ubatan, tumbuhan hiasan dan sumber asli lain; komuniti orang asli; dan nilai pemeliharaan kepelbagaian biologi yang terdapat di Hutan Simpan Batu Gangan, Cameron Highlands, Pahang.
    kepelbagaian biologi 2009 Kepelbagaian Biologi Flora, Fauna Dan Nilai Ekonomi Hutan Simpan Tranum, Pahang 1. Tuan Marina Binti Tuan Ibrahim
    2. Shamsul Khamis
    2009 Buku terbitan ini menggambarkan sumber kekayaan dan kepelbagaian khazanah hutan yang mengandungi flora seperti tumbuhan tinggi dan rendah; fauna seperti mamalia besar dan kecil, amfibia dan reptilia, ikan dan hidupan air, burung, trigona spp, dan kepelbagaian fauna lain; nilai ekonomi kayu kayan dan tumbuhan ubatan; komuniti orang asli; dan pemeliharaan kepelbagaian biologi yang terdapat di Hutan Simpan Tranum, Pahang.
    forest Nilai Ekonomi Hutan Dalam Konservasi Gajah, Semenanjung Malaysia 1. Poh Lye Yong
    2. Mohd Shahwahid Haji Othman
    2008 Buku terbitan ini mempaparkan hasil daripada kajian yang dijalankan dibawah projek pembangunan bertajuk ‘Jumlah Penilaian Ekonomi Barangan & Perkhidmatan Hutan di Semenanjung Malaysia’ dibawah Rancangan Malaysia Ke-9 yang bertujuan untuk menilai peranan hutan sebagai habitat gajah liar. Kajian ini dibuat melalui kesanggupan untuk membayar bagi pemeliharaan gajah liar dan perkaitan dengan eko-pelancongan seperti safari, serta kos kerosakan yang disebabkan oleh gajah. Buku ini mengandungi 10 bab yang menggambarkan objektif dan methodologi kajian; anatomi dan struktur keluargaan gajah; hutan sebagai habitat kepada gajah, penilaian ekonomi terhadap hutan sebagai habitat kepada gajah; gajah, peranannya kepada eko-pelancongan; gajah dalam tawanan; nilai konservasi gajah liar; dan penilaian ekonomi eko-pelancongan di Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan.
    bees Nilai Ekonomi Madu Lebah, Semenanjung Malaysia 1. Poh Lye Yong
    2. Mohd Shahwahid Haji Othman
    2007 Buku terbitan ini mempaparkan hasil daripada kajian yang dijalankan dibawah projek pembangunan bertajuk ‘Jumlah Penilaian Ekonomi Barangan & Perkhidmatan Hutan di Semenanjung Malaysia’ dibawah Rancangan Malaysia Ke-9 yang bertujuan untuk mengukur kepentingan ekonomi mengenai hutan terhadap pengeluaran madu liar dan yang dipelihara dari pokok-pokok hutan dan yang ditanam di Semenanjung Malaysia, khususnya di negeri Pahang. Buku ini mengandungi 10 bab yang menggambarkan objektif dan methodologi kajian; anatomi dan taxonomi madu lebah serta produk dan perkhidmatan yang dibekalkan oleh lebah; pengumpulan madu lebah liar; pemeliharaan lebah; perdagangan madu lebah asli; pengurusan kewangan tempat memelihara lebah; struktur kos dan pendapatan pengumpulan madu lebah liar dan industri pemeliharaan lebah; nilai ekonomi madu lebah liar dalam pengumpulan madu dari hutan dan eko-pelancongan.
  •   Tajuk Buku
    Development of a methodology for river water quality monitoring in prf in Pahang 001 Development of a methodology for river water quality monitoring in prf in Pahang
    The_Promising_Livelihood_of_the_CFS.jpg The Promosing Livelihood of the Central Forest Spine
    Panduan Teknikal Inventori Hutan Nasional Kelima (IHN 5) Panduan Teknikal Inventori Hutan Nasional Kelima (IHN-5)
    Panduan Teknikal Kajian Tumbesaran dan Pengeluaran Panduan Teknikal Kajian Tumbesaran dan Pengeluaran (G&Y)
  •   Tajuk Buku Penulis Tahun Sinopsis
    kawalan serangan perosak PANDUAN PENCEGAHAN DAN KAWALAN SERANGAN PEROSAK POKOK HUTAN 1. Dato’ Lim Kee Leng
    2. Hj. Roslan bin Rani
    3. Hj. Ramli bin Mat
    4. Dr. Ahmad Said bin Sajap
    5. Dr. Farid bin Ahmad
    6. Wan Ghazali bin Wan Ali
    7. Mohd. Syahrir Azrin bin Salleh
    8. Nurfazliza binti Kamarulbahrin
    9. Nuazri bin Sedik
    10. Ismail bin Zakaria
    11. Murni binti Samsuddin
    2017 Buku panduan ini diterbitkan untuk digunakan oleh pegawai dan kakitangan JPSM sebagai panduan dalam usaha untuk mencegah dan mengawal serangan perosak dan penyakit pokok hutan di hutan asli dan ladang hutan dalam Hutan Simpanan Kekal (HSK) dan tapak semaian. Buku ini juga boleh digunakan oleh mana-mana pihak bagi kawasan penanaman pokok hutan di luar kawasan HSK.
    penubuhan GARIS PANDUAN PENUBUHAN LADANG HUTAN 1. Dato’ Hj. Roslan bin Ariffin
    2. Dato’ Lim Kee Leng
    3. Hj. Roslan bin Rani
    4. Hamidi bin Abd Halim
    5. Hj. Ramli bin Mat
    6. Marlina binti Omar
    7. Mohd Noor Firdaus b. Rahim
    8. Edevaldo J.Yapp
    9. Juliana binti Yahya
    10. Nor Fazlina binti Mohamad Nor
    11. Veronica Justin
    12. Saiful Azmi bin Mat A’zid
    13. Nurul Hana binti Mohd Sayuti
    14. Nazirah binti Aziz
    2017 Garis panduan ini memaparkan maklumat berkaitan proses dilakukan untuk penubuhan ladang hutan yang merangkumi pemilihan kawasan, pemilihan spesies, penyediaan tapak dan penyelenggaraan yang perlu dilakukan sebelum ladang hutan ditubuhkan. Sungguhpun begitu, garis panduan ini tidak boleh dianggap sebagai muktamad kerana terdapat perkara-perkara dalam pengurusan, penubuhan dan penyelenggaraan ladang hutan yang berubah mengikut perkembangan teknologi dan keperluan dari semasa ke semasa.
  •   Tajuk Buku Penulis Tahun Sinopsis
    PES Prosiding Persidangan Kebangsaan Penilaian Ekonomi Sumber Hutan 2014 1. Tuan Marina Binti Tuan Ibrahim
    2. Zulnaidah Binti Manan
    3. Muhammad Fekri bin Taib
    4. Siti Farhana Binti Adnan
    2022 Prosiding Seminar Penilaian Ekonomi (EV) dan Bayaran Perkhidmatan Ekosistem (PES) yang bertemakan “PES Ke Arah Kelestarian Sumber” diterbitkan untuk mendokumentasikan segala isu yang telah dibincangkan sepanjang seminar yang telah diadakan pada 25 November 2021. Seminar ini merupakan satu usaha Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia (JPSM) di bawah Projek GEF-GOM: Improving Connectivity in the Central Forest Spine Landscape dan disokong oleh United Nation Development Progamme (UNDP) untuk menyampaikan hasrat Jabatan kepada pelbagai pihak mengenai potensi PES dalam pengurusan alam sekitar khususnya perhutanan bagi menjamin kelestarian alam sekitar.
    Klik di sini untuk muat turun.
    Prosiding Persidangan Ekonomi 2014 Cover Prosiding Persidangan Kebangsaan Penilaian Ekonomi Sumber Hutan 2014 1. Poh Lye Yong
    2. Muhammad Umar bin Abdullah
    3. Muhammad Fekri bin Taib
    4. Nur Aishah binti Sa’ad
    5. Rosmawati binti Ismail
    6. Rafizah binti Minhat
    2014 Buku ini diterbitkan hasil daripada kompilasi pembentangan sebanyak 20 kertas kerja yang telah berlangsung sepanjang Persidangan Kebangsaan Penilaian Ekonomi Sumber Hutan2014 yang bertemakan “Penjanaan Kekayaan Baru Barangan dan Perkhidmatan ke arah Negara Maju Berpendapatan Tinggi” di Hotel The Everly Putrajaya dari 2-5 September 2014. Diantara perkara penting yang telah dibincangkan adalah dasar dan rangka kerja; prinsip dan kaedah-kaedah; penyelidikan, pembangunan dan inovasi; penilaian ekonomi barangan hutan; dan penilaian ekonomi perkhidmatan hutan.
    Klik di sini untuk muat turun.
    prosiding perhutanan ke16 Prosiding Persidangan Perhutanan Malaysia Ke-16 Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia 2012

    Buku ini diterbitkan hasil daripada pembentangan di Persidangan Perhutanan Malaysia Ke-16 pada 5-9 Disember 2011.
    Klik di sini untuk muat turun.

     

     

     

    prosiding persidangan Prosiding Persidangan Kebangsaan Penilaian Ekonomi Sumber Hutan 1. Chin Yue Mun
    2. Faridah Hanum Ibrahim
    3. Poh Lye Yong
    4. Tuan Marina Tuan Ibrahim
    2010

    Buku ini diterbitkan hasil daripada pembentangan sebanyak 21 kertas kerja secara lisan yang berlangsung sepanjang Persidangan Kebangsaan Penilaian Ekonomi Sumber Hutan bertemakan “Penjanaan Kekayaan Baru Sumber Hutan Untuk Satu Malaysia” di Hotel Best Western Premier Seri Pacific dari 11-13 November 2009. Diantara perkara penting yang telah dibincangkan adalah dasar dan rangka kerja; kaedah-kaedah penilaian sumber hutan; penilaian barangan dan perkhidmatan hutan; dan penyelidikan, pembangunan dan inovasi.

    prosiding seminar Prosiding Seminar Ke Atas Penilaian Ekonomi Barangan Dan Perkhidmatan Hutan 1. Faridah Hanum Ibrahim
    2. Poh Lye Yong
    3. Tuan Marina Binti Tuan Ibrahim
    2009

    Buku terbitan “Prosiding Seminar Penilaian Ekonomi Barangan & Perkhidmatan Hutan’ mendokumentasikan sebanyak 15 kertas kerja yang dibentangkan di seminar yang telah diadakan di Hotel Grand Continental, Kuala Terengganu, Terengganu dari 15-18 Disember 2007. Hasil kajian daripada beberapa kajian yang telah dijalankan oleh Jabatan dibawah projek pembangunan bertajuk ‘Jumlah Penilaian Ekonomi Barangan & Perkhidmatan Hutan di Semenanjung Malaysia’ dibawah Rancangan Malaysia Ke-9 adalah dipaparkan dalam buku terbitan ini yang juga membekalkan garis panduan am terhadap penilaian barangan dan perkhidmatan hutan.

Kumpulan Kayu-Kayan / Timber Group 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
KKB / HHW
Balau 1,368 1,456 1,599 1,667 1,664 1,722 1,833 1,894 1,869 1,696
Balau Merah 1,406 1,384 1,387 1,403 1,239 1,222 1,236 1,267 1,252 1,547
Chengal 3,500 2,111 2,222 2,051 2,427 2,502 2,549 2,793 2,675 2,818
Merbau 1,296 1,351 1,438 1,496 1,421 1,743 1,826 1,988 1,944 1,787
Keranji 525 n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a
Resak 556 537 n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a
Campuran Kayu Keras Berat / Mixed Heavy Hardwood 556 541 514 525 527 530 556 634 653 695
KKS / MHW
Kapur 819 920 942 944 943 944 940 941 956 1,055
Kempas 759 668 738 885 961 1,018 1,055 948 952 1,204
Kelat Merah 544 n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a
Keruing 759 636 723 832 856 708 803 873 941 1,072
Kulim 762 n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a
Mengkulang 635 616 613 657 647 736 725 733 742 912
Tualang 764 705 723 767 776 778 786 799 842 710
Campuran Kayu Keras Sederhana / Mixed Medium Hardwood n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a
KKR / LHW
Gerutu 569 n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a
Jelutong 620 531 571 611 623 619 617 619 665 623
Medang 931 n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a
Melantai 486 n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a
Melunak 556 n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a
Meranti Merah 777 729 914 981 967 1,000 1,004 1,000 1,015 1,228
Meranti Merah Muda n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a
Meranti Merah Tua 785 799 992 1,056 1,137 1,167 1,159 1,047 1,087 1,166
Meranti Kuning 589 601 626 660 642 667 683 703 727 1,013
Meranti Putih 555 553 575 589 688 822 826 818 828 846
Merawan 745 n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a
Mersawa 717 688 821 826 824 882 950 951 942 900
Nyatoh 593 528 500 507 666 722 730 715 821 754
Ramin 685 671 n.a n.a n.a n.a n.a n.a n.a 806
Sepetir 484 472 472 577 642 761 751 738 763 812
Kayu Getah / Rubberwood 90 89 82 83 102 103 90 100 116 117
Campuran Kayu Keras Ringan / Mixed Light Hardwood 407 357 558 667 566 494 520 592 604 588

 

 

Nota                  
* : data yang dikemaskini     Sumber : LPKM / MTIB
n.a.  : tidak diperolehi        

Pemahaman Mengenai Pindaan Akta Perhutanan Negara 1984 dan Implikasi Perlaksanaannya

1.0 Pendahuluan

1.1     Peruntukan Artikel 74(2) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa soal tanah termasuk perhutanan adalah di dalam bidang kuasa tiap-tiap Kerajaan Negeri di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak. Di bawah kuasa peruntukan ini, Kerajaan Negeri mempunyai kuasa mutlak di dalam membentuk atau menerima sesuatu undang-undang hutan bagi mentadbir dan menguruskan hal-hal perhutanan di dalam negeri berkenaan.

1.2     Undang-undang hutan yang pertama digubal ialah Forest Ordinance 1908 yang dilaksanakan oleh Negeri-Negeri Selat dan lain-lain negeri di Semenanjung Malaysia dengan apa yang dinamakan Enakmen Hutan 1934. Pembentukan dan pemakaian undang-undang hutan ini adalah berbeza-beza di antara negeri-negeri mengikut penekanan keadaan pentadbiran pada masa tersebut

1.3     Selepas negara mencapai kemerdekaan, banyak perkara-perkara di dalam Enakmen Hutan tersebut telah dikaji semula dan diseragamkan antara negeri-negeri bagi menjamin pengurusan hutan untuk pengeluaran yang berkekalan (sustained yield management). Lanjutan daripada itu, satu undang-undang baru telah dibentuk dan diluluskan oleh Parlimen yang dikenali sebagai Akta Perhutanan Negara 1984 (APN 1984), selari dengan penerimaan Dasar Perhutanan Negara 1978 oleh semua negeri-negeri di Semenanjung Malaysia.

1.4     Walau bagaimanapun, pada akhir tahun 80'an dan awal 90'an, negara telah mengalami masalah pencerobohan hutan dan pembalakan haram yang di luar kawalan. Keadaan ini.telah menyebabkan Kerajaan mengkaji semula dan seterusnya membuat pindaan ke atas Akta tersebut dalam tahun 1993. Pindaan tersebut dikenali sebagai Akta Perhutanan Negara (Pindaan) 1993.

2.0 Akta Perhutanan Negara

2.1     Penerimapakaian Akta

2.1.1     Akta ini telah diwartakan pada 31 Disember 1984 dan kemudiannya disusuli dengan penerimapakaian oleh semua negeri di Semenanjung Malaysia melalui Enakmen (Pemakaian) mengikut negeri masing-masing. Tarikh-tarikh terimapakai Akta tersebut mengikut negeri adalah seperti yang ditunjukkan dalam jadual di Lampiran I. Sebagai penjelasan, perbezaan antara Akta dengan Enakmen adalah seperti berikut

i.     Akta

Akta ialah undang-undang yang digubal dan diluluskan oleh Parlimen.

ii.     Enakmen

Enakmen pula bererti undang-undang yang digubal dan diluluskan oleh Badan Perundangan Negeri.

2.1.2     Seperti yang dinyatakan di para 2.1, soal perhutanan adalah di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri. Dengan itu APN 1984 yang diluluskan oleh Parlimen tidak berkuatkuasa kecuali diterimapakai di Negeri yang herkenaan.

2.1.3     Dengan yang demikian, Enakmen Perhutanan Negara (Pemakaian) 1985 yang diluluskan oleh negeri-negeri adalah semata-mata untuk menerimapakai atau pun menggunakan APN 1984 di negeri masing-masing.

2.2     Status Tanah

Status tanah mengikut undang-undang perhutanan dan Kanun Tanah Negara adalah seperti berikut:

i.     Hutan Simpanan Kekal

Ertinya mana-mana tanah yang dijadikan Hutan Simpanan Kekal (HSK) menurut Seksyen 2 Akta ini. Kawasan tersebut ditadbir sepenuhnya oleh Jabatan Perhutanan Negeri.

ii.     Tanah Kerajaan

Semua tanah termasuk dasar sungai, tepi pantai serta dasar laut, selain tanah berimilik, tanah rizab, tanah lombong dan tanah HSK (tafsiran mengikut Seksyen 5 Kanun Tanah Negara).

iii.     Tanah Rizab

Tanah yang dirizabkan untuk maksud awam seperti rizab sungai, rizab keretapi, rizab jalan, rizab Orang Asli, rizab tentera dan sebagainya (mengikut Seksyen 5 Kanun Tanah Negara).

iv     Tanah Lombong

Mana-mana tanah yang telah diberikan pajakan lombong atau sijil lombong (mengikut Seksyen 5 Kanun Tanah Negara).

v.     Tanah Berimilik

Mana-mana tanah yang mempunyai hakmilik yang didaftarkan, sama ada hakmilik kekal atau sementara, sama ada untuk selama-lamanya atau untuk satu tempoh yang terhad (mengikut Seksyen 5 Kanun Tanah Negara).

2.3 Tafsiran Hasil Hutan

Menurut Seksyen 2 APN, "hasil hutan" ditafsirkan mengikut status tanah dan jenis hasil. Ini boleh diringkaskan seperti di Jadual 1.

Hutan Simpanan Kekal Tanah Kerajaan Tanah Bermilik
Tanah Lombong
Tanah Rizab/Tol
 A.  
  • Guano  
  • Gambut  
  • Batu Batan  
  • Pasir laut  
  • Pasir sungai  
  • Kerang laut  
  • Pasir kerang  
  • Tanah permukaan
 A.  
  • Pokok dan semua bahagian atau hasil pokok yang tidak disebut selepas daripada ini  
  • Tumbuh-tumbuhan termasuk pepanjat, tumbuhan menjalar & rumput dan semua bahagian atau hasil| tumbuh-tumbuhan sedemikian  
  • Sutera, kokun,madu, lilin dan sarang burung boleh ri; ms k:3 n
  • Kayu  
  • Kayu api  
  • Arang  
  • Getah daun taban  
  • Minyak kayu  
  • Kulit kayu  
  • Ekstrak kulit  
  • Damar dan atap  
 B. 
  • Pokok dan semua bahagian atau hasil pokok yang tidak disebut selepas daripada ini  
  • Tumbuh-tumbuhan termasuk pepanjat, tumbuhan menjalar & rumput dan semua bahagian atau hasil tumbuh-tunBuhan sedemikian  
  • Sutera, kokun, madu, lilin dan sarang burung boleh dimakan
 B.  
  • Kayu  
  • Kayu api  
  • Getah & daun taban  
  • Minyak kayu  
  • Kulit kayu  
  • Ekstrak kayu  
  • Damar dan atap
 C.  
  • Kayu  
  • Kayu api  
  • Arang  
  • Getah daun taban  
  • Minyak kayu  
  • Kulit kayu  
  • Ekstrak kulit  
  • Damar dan atap
 

Jadual 1: Ringkasan Tafsiran Hasil Hutan Mengikut Akta Perhutanan Negara 1984

2.4     Kuasa-Kuasa Di Bawah Akta Perhutanan Negara 1984

Di dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab mentadbir, mengurus dan membangunkan sumber hutan, beberapa bidang kuasa telah diperuntukkan sama ada kepada Pihak Berkuasa Negeri, Pengarah Perhutanan Negeri, Pegawai Perhutanan ataupun lain-lain pegawai/agensi lain yang tidak berkaitan dengan bidang perhutanan. Di bawah ini diterangkan secara ringkas mengenai peruntukan kuasa-kuasa di bawah APN 1984. Kuasa-kuasa tersebut adalah seperti berikut :

i.     Kuasa-Kuasa Pihak Berkuasa Negeri

Pihak Berkuasa Negeri (biasanya melalui Jawatankuasa Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri mengenai Hasil Bumi) adalah kuasa yang tertinggi di dalam sesuatu Negeri dan antara kuasa-kuasa Pihak Berkuasa Negeri yang diperuntukkan di bawah Akta ini ialah :

a.     Melantik Pegawai-Pegawai

Di bawah Seksyen 3, APN 1984, Pihak Berkuasa Negeri boleh melantik seorang Pengarah Perhutanan Negeri dan beberapa orang Timbalan Pengarah Perhutanan Negeri, Penolong Pengarah Perhutanan Negeri, Pegawai Hutan Daerah, Penolong Pegawai Hutan Daerah dan pegawai-pegawai lain sebagaimana perlu dengan diwartakan di dalam Warta Kerajaan.

b.     Mewakilkan Kuasa

Pihak Berkuasa Negeri boleh mewakilkan kuasa kepada Menteri Besar dan Pengarah Perhutanan Negeri untuk menjalankan apa-apa kuasa tertentu di dalam mentadbir, mengurus dan membangunkan sumber hutan negeri berkenaan.

c.     Kuasa Membuat Kaedah-Kaedah

Pihak Berkuasa Negeri boleh membuat Kaedah-kaedah seperti penetapan kadar royalti, bayaran lesen dan lain-lain peraturan bagi tujuan memperkemaskan perjalanan APN bagi negeri tertentu.

d.     Pengisytiharan Dan Pemansuhan Hutan Simpanan Kekal

Pihak Berkuasa Negeri boleh mengisytiharkan mana-mana tanah sebagai HSK, serta memansuhkan dan mengeluarkan mana-mana tanah daripada menjadi HSK.

e.     Meluluskan Lesen Dan Permit

Pihak Berkuasa Negeri berkuasa meluluskan kebenaran mengambil hasil hutan sama ada melalui Lesen, Lesen Kecil atau Lesen Pemindah (Seksyen 19, 28 dan 41) termasuk membenarkan menjalankan aktiviti-aktiviti di dalam HSK melalui Permit Penggunaan (Seksyen 33).

ii. Kuasa-Kuasa Pengarah Perhutanan Negeri

Selain daripada kuasa-kuasa yang diperwakilkan oleh Pihak Berkuasa Negeri secara tertentu, Pengarah Perhutanan Negeri juga diperuntukkan kuasa di bawah APN. Antara kuasa-kuasa yang telah diperuntukkan ialah:

  • mewakilkan kuasa secara bertulis kepada mana-mana pegawai hutan tidak rendah daripada Penolong Pegawai Hutan Daerah (Seksyen 5);
  • kuasa mengarahkan pemohon membuat atau melaksanakan perkara-perkara yang dikehendaki atas tujuan pelesenan (Seksyen 20) dan boleh membatalkan lesen sekiranya gagal mematuhi arahan tersebut (Seksyen 24, 25, 26 dan 27);
  • membaharui Lesen, Lesen Kecil, Lesen Pemindah dan Permit Penggunaan (Seksyen 22, 30 dan 43);
  • melulus dan mengeluarkan Lesen Pemindah. Kuasa ini diperwakilkan kepada Pengarah di bawah Kaedah 4, Kaedah-Kaedah Hutan;
  • kuasa untuk memberi kebenaran memasuki HSK dan penggunaan jalan hutan (Seksyen 47 dan 50);
  • menentukan tempat pengukuran hasil hutan bagi hasil hutan yang dipindahkan dari kawasan lesen (Seksyen 66);
  • kuasa mengkompaun kesalahan (Seksyen 101). Kompaun hanyalah dibenarkan bagi kesalahan kali pertama sahaia:
  • kuasa mendakwa kesalahan (Seksyen 103); dan
  • perakuan Pengarah mengenai nilai hasil hutan boleh diterima sebagai keterangan di Mahkamah (Seksyen 105).

iii.     Kuasa Pegawai Hutan

Di dalam menjalankan tugas penguatkuasaan Akta ini, pegawai hutan mempunyai kuasa-kuasa tertentu sebagaimana yang diperuntukkan di bawah Akta di samping kuasa-kuasa yang diperwakilkan oleh Pengarah. Antara kuasa-kuasa pegawai hutan yang diperuntukkan di bawah Akta ini ialah:

  • mengeluarkan perintah berhenti kerja (Seksyen 25). Kuasa ini hanyalah terhad kepada pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Pegawai Hutan Daerah;
  • membatalkan Notis Borang 2 (Seksyen 26). Kuasa ini juga terhad kepada pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Pegawai Hutan Daerah;
  • mengeluarkan perintah tunjuk sebab dan membatal atau menggantung lesen (Seksyen 27). Kuasa ini juga terhad kepada pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Pegawai Hutan Daerah;
  • kuasa mengeluarkan Pas Pemindah (Seksyen 70). Kuasa ini diberikan kepada mana-mana pegawai hutan yang diberi kuasa oleh Pihak Berkuasa Negeri;
  • kuasa menangkap (Seksyen 88(1)), dan kuasa menyita hasil hutan yang menjadi perkara kesalahan (Seksyen 89). Kuasa ini diberikan kepada pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Pengawas Hutan;
  • kuasa menyiasat (Seksyen 88(3)). Kuasa ini diberikan kepada mana-mana pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Penolong Pegawai Daerah;
  • kuasa menggeledah dengan waran (Seksyen 90). Kuasa ini diberi kepada mana-mana pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Penolong Pegawai Hutan Daerah;
  • kuasa menggeledah tanpa waran (Seksyen 91). Kuasa ini diperuntukkan kepada pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Pengawas Hutan;
  • kuasa untuk memberhentikan dan menggeledah alat pengangkutan (Seksyen 92). Kuasa ini diperuntukkan kepada pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Pengawas Hutan;
  • kuasa melepaskan secara sementara barang yang disita (Seksyen 94(2)). Kuasa ini diperuntukkan kepada pegawai hutan yang berpangkat tidak rendah daripada Pegawai Hutan Daerah; dan
  • kuasa memasuki dan memeriksa loji penukaran (Seksyen 96). Kuasa ini diperuntukkan kepada mana-mana pegawai hutan.

iv.     Kuasa Pegawai-Pegawai Lain

Di samping Pengarah dan Pegawai Hutan, Akta ini juga memperuntukkan kuasa-kuasa tertentu kepada pegawai-pegawai lain daripada agensi bukan perhutanan iaitu pihak Polis. Antara kuasa-kuasa yang diperuntukkan ialah:

  • kuasa menangkap dan menyita (Seksyen 88(1));
  • kuasa menyiasat (Seksyen 88(3)). Bagaimanapun, kuasa ini diperuntukkan kepada mana-mana pegawai Polis yang berpangkat tidak rendah dari Sarjan atau mana-mana pegawai yang menjaga balai Polis sahaja;
  • kuasa menyita hasil hutan yang menjadi perkara kesalahan hutan (Seksyen 89);
  • kuasa menggeledah dengan waran (Seksyen 90) atau tanpa waran (Seksyen 91); dan
  • kuasa memberhentikan dan menggeledah alat pengangkutan (Seksyen 92).

2.5     Perbezaan Lesen Dan Permit

2.5.1     Lesen

Lesen adalah kebenaran yang diberi kepada seseorang yang melibatkan pengambilan atau pemindahan hasil hutan. Terdapat tiga (3) jenis lesen yang dikeluarkan. iaitu:

i.     Lesen

Kebenaran mengeluar dan mengambil hasil hutan dari HSK dan Tanah Kerajaan. Ia menggunakan Borang 1.

ii.     Lesen Recil

Kebenaran mengeluar dan mengambil hasil hutan kecil dan hasil hutan utama sebanyak tidak lebih daripada 70 meterpadu dari HSK dan Tanah Kerajaan. Ia menggunakan Borang 3.

iii.     Lesen Pemindah

Kebenaran memindahkan hasil hutan dari tanah berimilik, tanah lombong, tanah rizab dan tanah TOL. Ia menggunakan Borang 5. Kawasan-kawasan yang telah diberi pembebasan hutan juga boleh dikeluarkan Lesen Pemindah mengikut peraturan tertentu yang dikeluarkan oleh Pihak Berkuasa Negeri.

2.5.2 Permit

Permit ialah kebenaran yang diberi kepada seseorang untuk menduduki atau menjalankan apa-apa aktiviti di dalam HSK. Bagaimanapun, kebenaraan tersebut tidak membolehkan pemegang permit mengambil hasil hutan kecuali sampingan daripada aktiviti yang dibenarkan itu atau hasil tanaman yang dibenarkan. Terdapat tiga (3) jenis permit yang dikeluarkan, iaitu:

i.     Permit Penggunaan

Permit Penggunaan adalah seperti mana yang dijelaskan di atas dikeluarkan di bawah Seksyen 32(1) APN.

ii.     Permit Jalan

Permit Jalan ialah permit bagi membenarkan seseorang menggunakan jalan hutan di dalam HSK dan dikeluarkan di bawah Seksyen 50(1) APN.

iii.     Permit Bagi Memasuki HSK

Permit ini ialah bagi membenarkan seseorang memasuki ke dalam HSK dan dikeluarkan di bawah Seksyen 47(2) APN.

3.0 Akta Perhutanan Negara (Pindaan 1993)

3.1     Penerimapakaian Dan Penguatkuasaan

Pindaan kepada APN 1984 telah dibentangkan di Dewan Rakyat pada 4 Ogos 1993 dan di Dewan Negara pada 11 Ogos 1993 serta di luluskan sebagai APN (Pindaan) 1993 iaitu Akta A864. Akta Pindaan ini juga telah diterimapakai oleh kesemua Negeri di Semenanjung Malaysia melalui Enakmen masing-masing pada tarikh yang ditunjukkan diLampiran I.

3.2.     Tujuan Pindaan

Secara khususnya pindaan-pindaan yang dibuat adalah bertujuan untuk:

  • memperuntukkan penalti dan hukuman yang lebih tinggi berbanding dengan yang sedia ada serta mengetatkan prosedur bagi mengkompaun kesalahan;
  • memudahkan pembuktian kesalahan dalam perbicaraan di Mahkamah;
  • mewakilkan kuasa kepada Anggota Angkatan Tentera di bawah seksyen- seksyen tertentu untuk menguatkuasakan Akta ini seperti yang kini diperuntukkan kepada Pegawai Hutan dan Pegawai Polis;
  • memperuntukkan pemberian insentif dalam bentuk hadiah serta perlindungan kepada pemberitahu (informer) atas sumbangannya berhubung dengan apa-apa kesalahan dan penyitaan di bawah APN1984:
  • mengemaskini APN 1984 secara keseluruhan di samping memperbetulkan kesilapan-kesilapan kecil yang terdapat di dalamnya.

3 .3     Pindaan Penalti Dan Hukuman Pindaan ini melibatkan peningkatan pada kadar penalti dan hukuman yang sedia ada. Ini boleh dipecahkan kepada empat (4) kategori manakala kesalahan-kesalahan hutan di bawah Akta ini adalah diringkaskan seperti di Lampiran II .  Kategori-kategori kesalahan adalah seperti berikut :

i. Kategori I

Pindaan bagi kesalahan yang melibatkan "Denda tidak melebibi RM 10,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-dua denda dan penjara" kepada "Denda tidak melebihi RM 500,000 dan penjara selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun tetapi tidak melebihi dua puluh tahun". Pindaan ini adalah bagi kesalahan di bawah Seksyen 15 (2) iaitu mengambil hasil hutan dari HSK atau Tanah Kerajaan tanpa lesen, permit atau mengikut undang-undang. Pindaan juga dibuat ke atas Seksyen 40 (2) iaitu kesalahan memindahkan hasil hutan daripada tanah berimilik, tanah di bawah Lesen Pendudukan Sementara, Tanah Lombong atau tanah rizab tanpa Lesen Pemindah, dan Seksyen 86 iaitu melancung, atau mencacat, atau memiliki alat bagi melancung, tanda pada pokok dan kayu dan mengubah tanda sempadan.

ii.     Kategori II

Pindaan bagi kesalahan yang melibatkan penalti denda tidak melebihi antara RM 5,000, RM 2,000, RM 1,000 dan RM 500 atau hukuman penjara selama tempoh tidak melebihi antara 2 tahun, 1 tahun, 6 bulan, 3 bulan atau kedua-dua denda dan penjara kepada Denda tidak melebihi RM 50,000 atau hukuman penjara tidak melebihi 5 tahun atau kedua-dua denda dan penjara. Seksyen yang terlibat dengan pindaan kadar penalti ini adalah Seksyen 25(2), 32(2), 66(4), 67(2), 68(4)(a), 69(3)(a), 81(2)(b), 82(2), 84(1), 85(2), 87, 92(3), 93(2), 96(2), 97(2), 98(2), 100 dan 107.

iii.     Kategori lll

Pindaan bagi kesalahan yang dikenakan penalti denda tidak melebihi antara RM 1,000 dan RM 500 atau hukuman penjara tidak melebihi antara 6 atau 3 bulan atau kedua-dua denda dan penjara kepada Denda tidak melebihi RM 10,000 atau hukuman penjara tidak melebihi 3 tahun atau kedua-dua denda dan penjara. Seksyen yang terlibat adalah Seksyen 47(4), 68(4)(b), 69(3)(b), 81(2)(C) dan 83(2).

iv.     Kategori lV

Pindaan bagi kesalahan-kesalahan yang dikenakan penalti denda maksimum tidak melebihi RM 500 dipinda kepada denda tidak melebihi RM 10,000. Seksyen yang terlibat adalah Seksyen 50 dan 81(a) .

v.     Kesalahan Berterusan

Pindaan pada kadar penalti dan denda bagi kesalahan berterusan iaitu di bawah Seksyen 25(2) (tidak mematuhi Notis Borang 2) juga dipinda daripada tidak melebihi RM 300 sehari kepada RM 1,000 sehari atau sebahagian daripada kesalahan itu jika didapati berterusan.

3.4     Tambahan Bayaran Gantirugi

Pindaan juga dibuat kepada Seksyen 15(3) dan 40(3) iaitu tambahan bayaran gantirugi kepada Pihak Berkuasa Negeri, iaitu:

  • sejumlah wang tidak melebihi 5 kali ganda royalti, premium, ses dan caj-caj lain kepada sejumlah wang tidak melebihi 10 kali ganda royalti, ses dan caj-caj lain; dan
  • daripada sejumlah wang yang tidak melebihi 3 kali ganda nilai hasil hutan kepada sejumlah wang tidak melebihi 10 kali ganda nilai hasil hutan Di samping itu, pindaan juga di buat kepada Seksyen 81(3)(a) iaitu pelbagai perbuatan yang dilarang dalam HSK, dipinda "dari nilai sebenar pokok atau kavu yang terlibat" kepada "10 kali ganda nilai pokok dan kayu".

3.5     Syarat-Syarat Bagi Mengkompaun Kesalahan

Pindaan akta ini melibatkan kuasa mengkompaun di bawah Seksyen 101 di mana kadar kompaun maksimum bagi kesalahan-kesalahan yang boleh dikompaun, iaitu pindaan daripada tidak melebihi RM 2,000 kepada tidak melebihi jumlah penalti denda maksimum yang ditetapkan bagi kesalahan. Pindaan akta ini juga telah menetapkan bahawa kesalahan yang boleh dikompaun dihadkan kepada kesalahan kali pertama sahaja. Bagi kesalahan yang dilakukan pada kali kedua, ianya terpaksa dibawa ke Mahkamah.

3.6     Tambahan Seksyen Baru

Pindaan Akta ini juga melibatkan tambahan beberapa seksyen baru iaitu:

i.     Seksyen 100 A - Hadiah

Seksyen ini memberi kuasa kepada Pengarah untuk memberi hadiah kepada informer atas perkhidmatan berhubung dengan kesalahan dan penyitaan di bawah akta ini.

ii   Seksyen 100 B - Perlindungan Informer

Seksyen ini diwujudkan bagi memberi perlindungan kepada informer daripada identitinya diketahui.

iii.     Seksyen 101 A - Kuasa Makkamah Membatalkan Lesen atau Permit

Peruntukan ini memberi kuasa kepada Mahkamah sebagai tambahan kepada mana-mana penalti lain yang telah dikenakan, membatalkan lesen atau pemit yang dikeluarkan berhubung dengan kesalahan yang dilakukan. Perintah ini adalah mandatori bagi kesalahan di bawah seksyen 15, 40 dan 86. Apabila lesen atau permit dibatalkan di bawah seksyen ini, Mahkamah dikehendaki memerintah pemegang lesen / permit tersebut hilang kelayakan daripada memegang apa-apa lesen atau permit untuk tempoh tidak melebihi 5 tahun.

iv.     Seksyen 110 A - Kesalahan Yang Dilakukan Oleh Pemegang Lesen Atau Permit

Seksyen ini menyifatkan bahawa kesalahan yang dilakukan oleh seseorang bersabit dengan apa-apa lesen atau permit yang dikeluarkan di bawah akta, sebagai kesalahan yang dilakukan sendiri oleh pemegang lesen atau permit tersebut.  Selaras dengan ini, Seksyen 109 dan 110 adalah dipinda bagi menghapuskan pengecualian sedia ada yang membolehkan pemegang lesen atau permit membuktikan bahawa kesalahan adalah dilakukan tanpa pengetahuannya atau ia telah mengambil langkah munasabah untuk mencegah berlakunya kesalahan itu.

3.7     Penggantian Seksyen

Seksyen 104 - Anggapan Yang Dikehendaki Dibuat Oleh Mahkamah

Seksyen ini memperuntukkan lima anggapan yang dikehendaki oleh Mahkamah iaitu :

  • Hasil hutan adalah harta Pihak Berkuasa Negeri;
  • Peta, pelan atau carta yang dibuat di bawah Kuasa Pengarah adalah tepat;
  • Tanda sempadan bagi lesen atau permit yang dibuat di bawah kuasa pegawai hutan adalah tepat;
  • Sesiapa didapati berada dalam HSK atau Tanah Kerajaan yang ada pada miliknya Hasil Hutan dianggap telah mengambil atau memindah hasil hutan tersebut tanpa lesen atau permit; dan
  • Sesiapa yang didapati berada dalam HSK atau Tanah Kerajaan yang ada memiliki peralatan atau alat pengangkutan dianggap berniat mengambil atau memindah hasil hutan tersebut tanpa lesen.

3.8     Penurunan Kuasa Kepada Anggota Angkatan Tentera

Pindaan juga dibuat ke atas beberapa seksyen untuk membolehkan Pengarah mewakilkan kuasa secara bertulis kepada Anggota Angkatan Tentera yang berpangkat tidak rendah daripada Lans Koperal. Kuasa-kuasa tersebut ialah kuasa menangkap dan menyita (Seksyen 88), kuasa menyita hasil hutan (Seksyen 89), kuasa menggeledah dengan waran (Seksyen 90), kuasa menggeledah tanpa waran (Seksyen 91), kuasa memberhenti dan menggeledah alat pengangkutan (Seksyen 92) dan kewajipan pegawai yang menyita (Seksyen 93).

4.0 Implikasi-implikasi Perlaksanaan

4.1     Peningkatan Kadar Denda Dan Hukuman

Kadar denda yang tinggi dan hukuman penjara mandatori ke atas kesalahan menceroboh hutan bermakna Kerajaan memberikan perhatian yang amat serius ke atas gelagat sesetengah pihak yang melakukan pembalakan haram dengan sewenang-wenangnya, kerana perbuatan tersebut boleh menjejaskan keutuhan sumber hutan (terutamanya HSK) yang bukan sahaja untuk memberi keuntungan jangka pendek tetapi lebih pentingnya perlu dilihat dari segi pemulihan alam sekitar secara jangka panjang.

4.2     Pembuktian Kesalahan Hutan

Mengikut peruntukan baru, beban untuk membuktikan dia tidak melakukan kesalahan adalah terletak pada yang dituduh. Ini bermakna pihak Kerajaan tidak lagi bersusah payah membuat pembuktian kes-kes pendakwaan di mahkamah. Pada masa yang lalu, kebanyakan kes kesalahan hutan terpaksa dibuang kes kerana pembuktian pendakwaan tidak lengkap terutama dari segi teknikal.

4.3     Anggapan Mengambil Hasil Hutan Tanpa Lesen

Di bawah pindan yang dibuat, sesiapa yang memiliki apa-apa hasil hutan mestilah membuktikan hasil itu sah diambil melalui lesen atau permit yang dikeluarkan di bawah Akta ini, jika tidak hasil hutan tersebut adalah dianggap hak Kerajaan dan beliau boleh didakwa memperolehinya secara tidak sah.

4.4     Sempadan Dan Pelan Diterima Sebagai Tepat

Sebarang sempadan dan pelan yang diperbuat di bawah kuasa Pegawai Hutan bagi satu-satu lesen atau permit di dalam HSK atan Tanah Kerajaan diterima sebagai tepat dan betul oleh pihak mahkamah. Ini bererti tertuduh tidak boleh mempertikaikannya lagi di dalam pendakwaan kes-kes kesalahan hutan.

4.5     Pemegang Lesen Bertanggungjawab Atas Kesalahan

Apa-apa kesalahan hutan yang dilakukan oleh kontraktor, pekerja atau mana-mana orang yang berhubung dengan apa-apa lesen atau permit, pemegang lesen adalah dipertanggungjawabkan. Oleh itu pelesen tidak lagi boleh membuat helah bahawa kesalahan itu telah dilakukan tanpa pengetahuannya. Ini bermakna, dalam keadaan di mana jika orang yang melakukan kesalahan tidak dapat dikesan atau ditangkap, maka dakwaan boleh dibuat terus kepada pelesen. Dengan lain perkataan, pelesen hendaklah mengambil berat atas perialanan operasi lesennya dan tidak melepas tangan begitu sahaja.

4.6     Peningkatan Kadar Kompaun Dan Harga Untuk Kesalahan Pertama Sahaja

Di bawah pindaan baru, had maksimum kompaun yang boleh dikenakan oleh Pengarah tidak lagi RM 2,000 (Ringgit dua ribu sahaja), tetapi boleh dikenakan sehingga had denda maksimum iaitu RM 500,000 (Ringgit lima ratus ribu sahaja) atau RM 50,000 (Ringgit lima puluh ribu sahaja) mengikut jenis kesalahan. Manakala kuasa mengkompaun ini hanya untuk kesalahan kali pertama sahaja. Bagi kesalahan kali kedua, terus akan dibawa ke mahkamah. Pihak pengusaha patut memberi perhatian ke atas kenaikan kuasa mengkompaun yang tinggi itu, serta tindakan tegas kepada mereka yang menjadi sindiket dalam melakukannya secara berulang kali; bukan sahaja bagi kawasan lesen yang sama, tetapi oleh orang yang sama di kawasan lesen lain.

4.7     Menggalakkan Orang Awam Tampil Memberi Maklumat

Tambahan seksyen memberi hadiah dan perlindungan kepada informer (pemberi maklumat) mengenai kesalahan hutan (terutama pencerobohan hutan) membuka peluang kepada orang awam khususnya memberi kerjasama dalam membanteras kegiatan pembalakan haram. Jabatan Perhutanan akan dapat bertindak dengan lebih cepat dan berkesan apabila mendapat maklumat tersebut.

4.8     Bantuan Penguatkuasaan Oleh Tentera

Oleh kerana Jabatan Perhutanan mungkin menghadapi masalah tertentu dari segi bilangan tenaga penguatkuasaan dan juga ancaman terhadap keselamatan diri, maka peruntukan memberi kuasa tambahan kepada pihak angkatan tentera akan dapat membantu mengawal kegiatan pembalakan haram secara lebih berkesan.

5.0 Penutup

Dengan penghuraian atas jenisjenis pindaan terbaharu ke atas APN 1984, serta implikasi-implikasinya, adalah jelas bahawa Kerajaan memberi perhatian yang serius bagi melindungi sumber hutan di negara kita ini. Kefahaman yang mendalam terhadap pelaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang dan peraturan hutan sangat penting bagi mengelakkan tindakan dan hukuman yang berlipat ganda beratnya. Kefahaman ini juga akan secara langsung membantu usaha Kerajaan khususnya Jabatan Perhutanan untuk mengurus dan menjaga sumber hutan secara lebih sistematik dan efisien, bukan sahaja untuk mengeluarkan hasil yang ekonomik bahkan lebih penting lagi untuk menjaga kestabilan alam sekitar selaras dengan konsep pengurusan hutan secara berkekalan.

Negeri APN 1984 APN (Pindaan) 1993
Johor 23.02.1986 29.12.1993
Kedah 19.11.1985 03.12.1994
Kelantan 19.12.1986 28.04.1994
Melaka 01.01.1985 26.05.1994
Negeri Sembilan 31.07.1986 12.05.1994
Pahang 17.12.1987 23.12.1993
Perak 27.12.1985 07.07.1994
Perlis 25.10.1988 18.08.1994
Pulau Pinang 14.08.1986 03.02.1994
Selangor 19.06.1986 12.05.1994
Terengganu 19.06.1986 09.06.1994
Wilayah Persekutuan 31.12.1984 13.01.1994

Lampiran 1: Tarikh Pewartaan Akta Perhutanan Negara 1984 Dan Pindaan 1993 untuk Diterimapakai  Di Negeri-negeri Di Semenanjung Malaysia.

  Tajuk
Panduan

Garis Panduan Jalan Hutan (GPJH) 2024

Muat Turun

Panduan

Panduan Penyediaan RPH (Kemaskini 2023)

Muat Turun

Panduan

Polisi Perlindungan Pemberi Maklumat JPSM

Muat Turun

Panduan

Panduan Penyediaan Stok Bahan Tanaman Pokok Besar JPSM

Muat Turun

Panduan

Panduan Amalan Baik Hutan (Good Forest Practices) Untuk Pengusahasilan Kayu Kayan Tanah Kerajaan

Muat Turun

Panduan

Panduan Kerja Luar Inventori Hutan Nasional Kelima ( IHN-5) 

Muat Turun

Panduan Penanaman Karas

Panduan Penanaman Karas

Muat Turun

Panduan Pengurusan Pokok Bahaya

Panduan Pengurusan Pokok Bahaya

Muat Turun

Hubungi Kami

Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia
Jalan Sultan Salahuddin,
50660 Kuala Lumpur
No. Tel: 603-26164488
No. Faks: 603-26925657
Emel: Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Statistik Pelawat

Hari Ini 5622

Semalam 14172

Minggu Ini 66268

Bulan Ini 19794

Keseluruhan 11385366