Pendahuluan
Dasar Perhutanan Negara 1987 (Pindaan 1992) telah menggariskan keperluan sumber hutan bukan kayu dilaksanakan pengurusan secara berkekalan bagi menjamin kepentingan industri berasaskan sumber berkenaan. Projek penanaman buluh adalah satu usaha pihak Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia (JPSM) dalam memperkenalkan hasil sumber bukan kayu yang berpotensi untuk dikomersilkan.
Hutan Simpanan Kekal telah diurus berdasarkan konsep pengurusan hutan secara berkekalan sejak awal abad ke-20. Pada masa kini, dengan peralihan permintaan dan kehendak masyarakat umum terhadap pelbagai keluaran dan perkhidmatan hutan, konsep pengurusan hutan secara berkekalan telah diperluaskan untuk mencakupi bidang-bidang lain seperti fungsi perlindungan hutan dan pengeluaran hasil bukan kayu.
Bil | Nama Aplikasi | Muat Turun |
---|---|---|
1. |
|
Penghijauan Malaysia |
Tajuk Buku | Harga Buku (RM) | |
---|---|---|
![]() |
The Malaysian Forestry Jan-Jun 2018 | 65.00 |
![]() |
Perangkaan Perhutanan Semenanjung Malaysia 2017 | 20.00 |
![]() |
Warta Sektor Perhutanan Semenanjung Malaysia Jan - Jun 2015 | 20.00 |
![]() |
Siri Kepelbagaian Biologi Hutan 3 - Hutan Simpan Ulu Muda, Kedah: Pengurusan, Persekitaran Fizikal Dan Biologi | 50.00 |
![]() |
Taman Negeri Endau Rompin : Pengurusan Persekitaran Fizikal Dan Biologi | 50.00 |
![]() |
Perangkaan Perhutanan Semenanjung Malaysia 2016 | 20.00 |
![]() |
Siri Kepelbagaian Biologi Hutan 5 - Taman Negeri Gunung Stong, Kelantan: Pengurusan, Persekitaran Fizikal, Biologi Dan Sosio-Ekonomi | 50.00 |
![]() |
2 Siri Kepelbagaian Biologi Hutan - Gunung Nuang, Selangor : Persekitaran Fizikal Dan Kepelbagaian Biologi | 45.00 |
![]() |
4 Siri Kepelbagaian Biologi Hutan - Sustainable Management Mangroves : '100 Years And Beyond' | 50.00 |
![]() |
Geo-forest Park : Hanging Garden Of Langkawi | 200.00 |
![]() |
Sustainable Management & Utilization Of Medicinal Plant Resources | 45.00 |
![]() |
6 Siri Kepelbagaian Biologi Hutan - Hutan Simpan Gunung Jerai, Kedah: Pengurusan Persekitaran Fizikal Dan Kepelbagaian Biologi | 45.00 |
![]() |
7 Siri Kepelbagaian Biologi Hutan - Gunung Mandi Angin, Terengganu: Pengurusan Persekitaran Fizikal Dan Kepelbagaian Biologi | 80.00 |
![]() |
8 Siri Kepelbagaian Biologi Hutan - Ekspedisi Saintifik Taman Rimba Kenong, Pahang | 45.00 |
![]() |
Straits of Kuah - Culture And Nature Heritage Of Langkawi | 45.00 |
![]() |
Laporan Inventori Hutan Nasional Ke Empat Semenanjung Malaysia | 60.00 |
![]() |
Proceedings Of The National Conference On The Management And Conservation Of Forest Biodiversity In Malaysia' | 75.00 |
Tajuk Buku | Penulis | Tahun | Sinopsis | |
---|---|---|---|---|
![]() |
Cost – Benefit Analysis of Ecological Linkages in Negeri Sembilan Angsi Forest Reserve – Berembun Forest Reserve (N-SL2) | 1. Tuan Marina binti Tuan Ibrahim 2. Zulnaidah binti Manan 3. Lydia Suzieana binti Mohammad 4. Siti Farhana Binti Adnan 5. Muhammad Fekri Bin Taib 6. Mohd Shahrizaa bin Dato' Khairi |
2024 | Kajian “Kajian mengenai Analisis Kos-Faedah (CBA) Rangkaian Ekologi di Negeri Sembilan dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. Kajian ini merupakan sebahagian daripada Rancangan Malaysia Kedua Belas, 2021-2025 (Rancangan Kedua Belas). Lokasi kajian melibatkan Rangkaian Ekologi CFS N-SL2 Hutan Simpan Angsi – Hutan Simpan Berembun. Kedua-dua Hutan Simpan ini terletak berhampiran di antara satu sama lain. Selain itu, hutan ini telah dipisahkan oleh pembangunan seperti kawasan penempatan penduduk dan jalan raya. Kajian ini telah mengenal pasti nilai kos dan faedah untuk elemen yang berkaitan di dalam kawasan rangkaian ekologi CFS (N-SL2). CBA menyediakan garis panduan untuk pengurusan kawasan hutan sama ada untuk pemuliharaan atau pembangunan, khususnya di kawasan projek CFS serta keseluruhan pengurusan mampan sumber hutan di Semenanjung Malaysia. |
![]() |
Penilaian Ekonomi Perkhidmatan Hutan Simpanan Kekal Sebagai Hutan Kawalan Banjir dan Hutan Tadahan Air di Negeri Kelantan | 1. Tuan Marina binti Tuan Ibrahim 2. Zulnaidah binti Manan 3. Lydia Suzieana binti Mohammad 4. Siti Farhana Binti Adnan 5. Muhammad Fekri Bin Taib 6. Mohd Shahrizaa bin Dato' Khairi |
2023 | Kajian “Penilaian Ekonomi Perkhidmatan Hutan Simpanan Kekal Sebagai Hutan Kawalan Banjir Dan Hutan Tadahan Air Di Negeri Kelantan” merupakan satu projek di bawah Projek Pembangunan pada Tahun 2019. Kajian ini telah dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk menentukan nilai ekonomi perkhidmatan Hutan Simpanan Kekal melalui dua fungsi hutan iaitu Hutan Kawalan Banjir dan Hutan Tadahan Air di negeri Kelantan. Penilaianekonomi ini penting bagi menterjemahkan nilai sesuatu produk atau perkhidmatan hutan dalam bentuk nilai ekonomi agar nilai keseluruhan sumber hutan dapat diperolehi sekaligus berupaya menjana pendapatan baharu kepada negara. |
![]() |
Cost – Benefit of Ecological Linkages in Selangor Raja Musa Forest Reserve Bukit Tarek Forest Reserve Bukit Gading Forest Reserve (CFS2:SL3) | 1. Tuan Marina binti Tuan Ibrahim 2. Zulnaidah binti Manan 3. Siti Farhana Binti Adnan 4. Lydia Suzieana binti Mohammad 5. Muhammad Fekri Bin Taib 6. Nor Izzati Binti Othman 7. Mohd. Shazril Bin Mohd. Rapigh |
2021 | Kajian mengenai Analisis Kos-Faedah (CBA) Rangkaian Ekologi di Negeri Selangor dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. Kajian ini merupakan sebahagian daripada Rancangan Malaysia Kesebelas, 2016-2020 (Rancangan Kesebelas). Lokasi penyelidikan ini melibatkan Rangkaian Ekologi CFS2:SL3 Hutan Simpan Raja Musa – Hutan Simpan Bukit Tarek – Hutan Simpan Bukit Gading, Selangor. Tiga (3) hutan simpan tersebut terletak berdekatan antara satu sama lain. Bagaimanapun, ketiga-tiga (3) hutan tersebut dipisahkan oleh pembangunan seperti kawasan perumahan, lebuh raya dan jenis pembangunan lain. Kajian ini mengenal pasti nilai kos dan faedah untuk elemen yang berkaitan di dalam kawasan rangkaian ekologi CFS2:SL3. CBA menyediakan garis panduan untuk pengurusan kawasan hutan sama ada untuk pemuliharaan atau pembangunan, khususnya di kawasan projek CFS serta keseluruhan pengurusan mampan sumber hutan di Semenanjung Malaysia. |
![]() |
Biodiversity of Flora, Fauna and Economic Valuation of Gunung Jerai Forest Reserve, Kedah | 1. YBhg. Dato’ Mohd Ridza bin Awang 2. YBhg. Dato’ Mohd Rahim bin Rani 3. Tuan Marina binti Tuan Ibrahim 4. Zulnaidah binti Manan 5. Lydia Suzieana binti Mohammad 6. Mohd Zaki Bin Mat Noor |
2019 | Sebuah buku yang diterbitkan di bawah kajian “Forest Biodiversity and Payment for Ecosystem Sevices (PES) Mechanism for Ecotourism at Permanent Reserve Forest (PRF) in Peninsular Malaysia” yang juga merupakan sebahagian daripada projek Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11) yang dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan. Penerbitan buku ini merupakan pendekatan yang digunakan oleh JPSM untuk menggambarkan kekayaan sumber dan kepelbagaian khazanah hutan yang terdapat di dalam Hutan Simpan Gunung Jerai. |
![]() |
Quantification and Economic Valuation of Carbon Stock in Managed and Unmanaged Mangrove Forest | 1. Tuan Marina Binti Tuan Ibrahim 2. Lydia Suzieana Binti Mohammad 3. Mohd Zaki Bin Mat Noor 4. Prof. Dr. Hazandy Bin Abdul Hamid |
2018 | Kajian mengenai “Kuantiti dan Penilaian Ekonomi Stok Karbon dalam Hutan Bakau Terurus dan Tidak Terurus” yang dijalankan pada tahun 2013 dan 2015 adalah sebahagian daripada projek Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10) yang dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. Objektif utama adalah untuk membangunkan persamaan alometrik, menentukan kandungan karbon, jumlah kuantiti di atas biojisim tanah dan untuk menganggar nilai ekonomi stok karbon di kawasan kajian. Dapatan kajian ini akan memberikan maklumat dan garis panduan yang baik untuk mengira stok karbon dan nilai ekonominya. |
![]() |
Socioeconomic Impact of the Belum-Temenggor Ecological Corridor on the Local Communities in Gerik, Perak | 1. Poh Lye Yong 2. Muhammad Fekri Taib 3. Siti Raihana binti Ramli 4. Dr. Mohd Afandi Abu Bakar |
2017 | Buku terbitan ini memaparkan hasil daripada kajian yang dijalankan di bawah projek pembangunan bertajuk “Pengurusan dan Pembangunan Central Forest Spine” di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (2011 – 2015). Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti peluang-peluang ekonomi yang boleh diceburi oleh penduduk setempat, kesan pelaksanaan projek ini terhadap gaya hidup penduduk setempat dan mengenalpasti aktiviti ekopelancongan yang boleh dibangun dan dimajukan di kawasan kajian. Buku ini mengandungi 6 bab yang menggambarkan objektif dan metodologi kajian; gambaran keseluruhan projek; gambaran kawasan kajian; kaedah penilaian sosioekonomi; hasil dapatan kajian dan analisa kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman (SWOT analysis). |
![]() |
Cost – Benefit Analysis of Ecological Corridor Belum – Temenggor Forest Complex (BTFC) In Gerik, Perak | 1. Tuan Marina Tuan Ibrahim 2. Professor Dr. Mohd Shahwahid Haji Othman 3. Associate Professor Dr. Zakaria Hussin 4. Associate Professor Dr. Yuhanis Abdul Aziz 5. Dr. Siti Nurhidayu Abu Bakar 6. Dr. Zariyawati Mohd Ashhari 7. Nurfaryanti Kamaruddin 8. Farah Mohd Shahwahid |
2015 | Kajian Analisis Kos-Faedah bagi penubuhan BTFC sebagai “Kawasan Pemeliharaan” berbanding pembangunan guna tanah yang lain telah dijalankan oleh Seksyen Ekonomi Hutan, Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia dengan bantuan pakar dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Dapatan daripada kajian ini bertujuan untuk menyediakan garis panduan umum dalam menganalisis konflik antara penggunaan tanah hutan alternatif, khususnya di kawasan projek CFS serta dalam konteks keseluruhan pengurusan sumber hutan yang mampan di Malaysia. |
![]() |
The Economic Valuation of Forest Conservation Benefits:Fisheries Habitat, Cage Fish Farming and Recreational Angling in Pahang | 1. Zulnaidah Manan 2. Mohd Shahwahid Haji Othman |
2014 | Buku terbitan ini mempaparkan hasil daripada kajian yang telah dijalankan di bawah projek pembangunan bertajuk ‘Penilaian Ekonomi Biodiversiti Hutan di Semenanjung Malaysia’ di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (2011-2015). Kajian ini bertujuan untuk mengukur kepentingan ekonomi kawasan hutan tadahan air berhubung dengan pengeluaran air bersih bagi sungai-sungai yang menyokong penternakan ikan air tawar dalam sangkar di Semenanjung Malaysia, khususnya di Negeri Pahang. Nilai ekonomi ikan sungai memberikan potensi untuk meningkatkan pemeliharaan biodiversiti hutan selain membantu dalam pengeluaran barangan dan perkhidmatan hutan sebagai sumber ekonomi di Semenanjung Malaysia. |
![]() |
Analisis Ekonomi Industri Sarang Burung Walit | 1. Zulnaidah Manan 2. Mohd Shahwahid Haji Othman |
2012 | Penerbitan ini menyediakan penemuan hasil kajian yang telah dijalankan di bawah projek pembangunan bertajuk ‘Penilaian Ekonomi Biodiversiti Hutan di Semenanjung Malaysia’ di bawah Rancangan Malaysia Ke-10. Kajian ini bertujuan untuk mengukur kepentingan industri sarang burung walit di Malaysia. Maklumat yang telah diperolehi daripada kajian ini, iaitu struktur kos dan pendapatan serta fungsi pengeluaran industri sarang burung walit adalah berguna kepada pengusaha, penjual, agensi kawal selia dan perancang ekonomi. Struktur kos dan pendapatan mengenal pasti komponen kos utama dalam pengeluaran sarang burung walit. Pengumpul boleh menggunakan maklumat ini bagi meningkatkan kecekapan dalam pengurusan operasi perniagaan mereka dan mengenal pasti kekangan tugas dan cuba untuk mengurangkan kos pengeluaran mereka secara menyeluruh. Agensi kawal selia dan perancang ekonomi pula boleh menggunakan maklumat ini untuk mendapatkan petunjuk terhadap sumbangan ekonomi sumber biodiversiti terutamanya berkaitan persekitaran termasuk hutan, di dalam pengeluaran sarang burung walit. Akhir sekali, kajian ini juga menyediakan analisis penggunaan semasa sarang burung walit oleh pengguna di Malaysia. |
![]() |
Penilaian Ekonomi Tumbuhan Hiasan Liar Di Semenanjung Malaysia | 1. Zulnaidah Manan 2. Mohd Shahwahid Haji Othman |
2011 | Buku terbitan ini mempaparkan hasil daripada kajian yang dijalankan dibawah projek pembangunan bertajuk ‘Jumlah Penilaian Ekonomi Barangan & Perkhidmatan Hutan di Semenanjung Malaysia’ dibawah Rancangan Malaysia Ke-9 yang bertujuan untuk menetapkan nilai kewangan atau harga untuk barangan dan perkhidmatan hutan selain daripada kayu balak, iaitu tumbuhan hiasan liar di Semenanjung Malaysia, khususnya di negeri Pahang. Buku ini mengandungi tujuh bab yang menggambarkan objektif dan methodologi kajian; jenis tumbuhan hiasan liar, tapak semaian tumbuhan hiasan; aktiviti pengumpulan tumbuhan hiasan liar, struktur kos dan pendapatan pengumpulan tumbuhan hiasan liar; dan nilai ekonomi pengumpulan tumbuhan hiasan liar dari hutan asli. |
![]() |
Kepelbagaian Biologi Flora, Fauna Dan Nilai Ekonomi Hutan Simpan Batu Gangan, Cameron Highlands, Pahang | 1. Tuan Marina Tuan Ibrahim 2. Shamsul Khamis 3. Nor Hafizah Roslan |
2010 | Buku terbitan ini menggambarkan kekayaan sumber dan kepelbagaian khazanah hutan yang mengandungi flora seperti tumbuhan tinggi dan rendah; fauna seperti mamalia besar dan kecil serta burung; nilai ekonomi tumbuhan ubatan, tumbuhan hiasan dan sumber asli lain; komuniti orang asli; dan nilai pemeliharaan kepelbagaian biologi yang terdapat di Hutan Simpan Batu Gangan, Cameron Highlands, Pahang. |
![]() |
Kepelbagaian Biologi Flora, Fauna Dan Nilai Ekonomi Hutan Simpan Tranum, Pahang | 1. Tuan Marina Binti Tuan Ibrahim 2. Shamsul Khamis |
2009 | Buku terbitan ini menggambarkan sumber kekayaan dan kepelbagaian khazanah hutan yang mengandungi flora seperti tumbuhan tinggi dan rendah; fauna seperti mamalia besar dan kecil, amfibia dan reptilia, ikan dan hidupan air, burung, trigona spp, dan kepelbagaian fauna lain; nilai ekonomi kayu kayan dan tumbuhan ubatan; komuniti orang asli; dan pemeliharaan kepelbagaian biologi yang terdapat di Hutan Simpan Tranum, Pahang. |
![]() |
Nilai Ekonomi Hutan Dalam Konservasi Gajah, Semenanjung Malaysia | 1. Poh Lye Yong 2. Mohd Shahwahid Haji Othman |
2008 | Buku terbitan ini mempaparkan hasil daripada kajian yang dijalankan dibawah projek pembangunan bertajuk ‘Jumlah Penilaian Ekonomi Barangan & Perkhidmatan Hutan di Semenanjung Malaysia’ dibawah Rancangan Malaysia Ke-9 yang bertujuan untuk menilai peranan hutan sebagai habitat gajah liar. Kajian ini dibuat melalui kesanggupan untuk membayar bagi pemeliharaan gajah liar dan perkaitan dengan eko-pelancongan seperti safari, serta kos kerosakan yang disebabkan oleh gajah. Buku ini mengandungi 10 bab yang menggambarkan objektif dan methodologi kajian; anatomi dan struktur keluargaan gajah; hutan sebagai habitat kepada gajah, penilaian ekonomi terhadap hutan sebagai habitat kepada gajah; gajah, peranannya kepada eko-pelancongan; gajah dalam tawanan; nilai konservasi gajah liar; dan penilaian ekonomi eko-pelancongan di Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan. |
![]() |
Nilai Ekonomi Madu Lebah, Semenanjung Malaysia | 1. Poh Lye Yong 2. Mohd Shahwahid Haji Othman |
2007 | Buku terbitan ini mempaparkan hasil daripada kajian yang dijalankan dibawah projek pembangunan bertajuk ‘Jumlah Penilaian Ekonomi Barangan & Perkhidmatan Hutan di Semenanjung Malaysia’ dibawah Rancangan Malaysia Ke-9 yang bertujuan untuk mengukur kepentingan ekonomi mengenai hutan terhadap pengeluaran madu liar dan yang dipelihara dari pokok-pokok hutan dan yang ditanam di Semenanjung Malaysia, khususnya di negeri Pahang. Buku ini mengandungi 10 bab yang menggambarkan objektif dan methodologi kajian; anatomi dan taxonomi madu lebah serta produk dan perkhidmatan yang dibekalkan oleh lebah; pengumpulan madu lebah liar; pemeliharaan lebah; perdagangan madu lebah asli; pengurusan kewangan tempat memelihara lebah; struktur kos dan pendapatan pengumpulan madu lebah liar dan industri pemeliharaan lebah; nilai ekonomi madu lebah liar dalam pengumpulan madu dari hutan dan eko-pelancongan. |
Tajuk Buku | |
---|---|
![]() |
Development of a methodology for river water quality monitoring in prf in Pahang |
![]() |
The Promosing Livelihood of the Central Forest Spine |
![]() |
Panduan Teknikal Inventori Hutan Nasional Kelima (IHN-5) |
![]() |
Panduan Teknikal Kajian Tumbesaran dan Pengeluaran (G&Y) |
Tajuk Buku | Penulis | Tahun | Sinopsis | |
---|---|---|---|---|
![]() |
PANDUAN PENCEGAHAN DAN KAWALAN SERANGAN PEROSAK POKOK HUTAN | 1. Dato’ Lim Kee Leng 2. Hj. Roslan bin Rani 3. Hj. Ramli bin Mat 4. Dr. Ahmad Said bin Sajap 5. Dr. Farid bin Ahmad 6. Wan Ghazali bin Wan Ali 7. Mohd. Syahrir Azrin bin Salleh 8. Nurfazliza binti Kamarulbahrin 9. Nuazri bin Sedik 10. Ismail bin Zakaria 11. Murni binti Samsuddin |
2017 | Buku panduan ini diterbitkan untuk digunakan oleh pegawai dan kakitangan JPSM sebagai panduan dalam usaha untuk mencegah dan mengawal serangan perosak dan penyakit pokok hutan di hutan asli dan ladang hutan dalam Hutan Simpanan Kekal (HSK) dan tapak semaian. Buku ini juga boleh digunakan oleh mana-mana pihak bagi kawasan penanaman pokok hutan di luar kawasan HSK. |
![]() |
GARIS PANDUAN PENUBUHAN LADANG HUTAN | 1. Dato’ Hj. Roslan bin Ariffin 2. Dato’ Lim Kee Leng 3. Hj. Roslan bin Rani 4. Hamidi bin Abd Halim 5. Hj. Ramli bin Mat 6. Marlina binti Omar 7. Mohd Noor Firdaus b. Rahim 8. Edevaldo J.Yapp 9. Juliana binti Yahya 10. Nor Fazlina binti Mohamad Nor 11. Veronica Justin 12. Saiful Azmi bin Mat A’zid 13. Nurul Hana binti Mohd Sayuti 14. Nazirah binti Aziz |
2017 | Garis panduan ini memaparkan maklumat berkaitan proses dilakukan untuk penubuhan ladang hutan yang merangkumi pemilihan kawasan, pemilihan spesies, penyediaan tapak dan penyelenggaraan yang perlu dilakukan sebelum ladang hutan ditubuhkan. Sungguhpun begitu, garis panduan ini tidak boleh dianggap sebagai muktamad kerana terdapat perkara-perkara dalam pengurusan, penubuhan dan penyelenggaraan ladang hutan yang berubah mengikut perkembangan teknologi dan keperluan dari semasa ke semasa. |
Tajuk Buku | Penulis | Tahun | Sinopsis | |
---|---|---|---|---|
![]() |
Prosiding Persidangan Kebangsaan Penilaian Ekonomi Sumber Hutan 2014 | 1. Tuan Marina Binti Tuan Ibrahim 2. Zulnaidah Binti Manan 3. Muhammad Fekri bin Taib 4. Siti Farhana Binti Adnan |
2022 | Prosiding Seminar Penilaian Ekonomi (EV) dan Bayaran Perkhidmatan Ekosistem (PES) yang bertemakan “PES Ke Arah Kelestarian Sumber” diterbitkan untuk mendokumentasikan segala isu yang telah dibincangkan sepanjang seminar yang telah diadakan pada 25 November 2021. Seminar ini merupakan satu usaha Bahagian Perancangan dan Ekonomi Hutan, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia (JPSM) di bawah Projek GEF-GOM: Improving Connectivity in the Central Forest Spine Landscape dan disokong oleh United Nation Development Progamme (UNDP) untuk menyampaikan hasrat Jabatan kepada pelbagai pihak mengenai potensi PES dalam pengurusan alam sekitar khususnya perhutanan bagi menjamin kelestarian alam sekitar. Klik di sini untuk muat turun. |
![]() |
Prosiding Persidangan Kebangsaan Penilaian Ekonomi Sumber Hutan 2014 | 1. Poh Lye Yong 2. Muhammad Umar bin Abdullah 3. Muhammad Fekri bin Taib 4. Nur Aishah binti Sa’ad 5. Rosmawati binti Ismail 6. Rafizah binti Minhat |
2014 | Buku ini diterbitkan hasil daripada kompilasi pembentangan sebanyak 20 kertas kerja yang telah berlangsung sepanjang Persidangan Kebangsaan Penilaian Ekonomi Sumber Hutan2014 yang bertemakan “Penjanaan Kekayaan Baru Barangan dan Perkhidmatan ke arah Negara Maju Berpendapatan Tinggi” di Hotel The Everly Putrajaya dari 2-5 September 2014. Diantara perkara penting yang telah dibincangkan adalah dasar dan rangka kerja; prinsip dan kaedah-kaedah; penyelidikan, pembangunan dan inovasi; penilaian ekonomi barangan hutan; dan penilaian ekonomi perkhidmatan hutan. Klik di sini untuk muat turun. |
![]() |
Prosiding Persidangan Perhutanan Malaysia Ke-16 | Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia | 2012 |
Buku ini diterbitkan hasil daripada pembentangan di Persidangan Perhutanan Malaysia Ke-16 pada 5-9 Disember 2011.
|
![]() |
Prosiding Persidangan Kebangsaan Penilaian Ekonomi Sumber Hutan | 1. Chin Yue Mun 2. Faridah Hanum Ibrahim 3. Poh Lye Yong 4. Tuan Marina Tuan Ibrahim |
2010 |
Buku ini diterbitkan hasil daripada pembentangan sebanyak 21 kertas kerja secara lisan yang berlangsung sepanjang Persidangan Kebangsaan Penilaian Ekonomi Sumber Hutan bertemakan “Penjanaan Kekayaan Baru Sumber Hutan Untuk Satu Malaysia” di Hotel Best Western Premier Seri Pacific dari 11-13 November 2009. Diantara perkara penting yang telah dibincangkan adalah dasar dan rangka kerja; kaedah-kaedah penilaian sumber hutan; penilaian barangan dan perkhidmatan hutan; dan penyelidikan, pembangunan dan inovasi. |
![]() |
Prosiding Seminar Ke Atas Penilaian Ekonomi Barangan Dan Perkhidmatan Hutan | 1. Faridah Hanum Ibrahim 2. Poh Lye Yong 3. Tuan Marina Binti Tuan Ibrahim |
2009 |
Buku terbitan “Prosiding Seminar Penilaian Ekonomi Barangan & Perkhidmatan Hutan’ mendokumentasikan sebanyak 15 kertas kerja yang dibentangkan di seminar yang telah diadakan di Hotel Grand Continental, Kuala Terengganu, Terengganu dari 15-18 Disember 2007. Hasil kajian daripada beberapa kajian yang telah dijalankan oleh Jabatan dibawah projek pembangunan bertajuk ‘Jumlah Penilaian Ekonomi Barangan & Perkhidmatan Hutan di Semenanjung Malaysia’ dibawah Rancangan Malaysia Ke-9 adalah dipaparkan dalam buku terbitan ini yang juga membekalkan garis panduan am terhadap penilaian barangan dan perkhidmatan hutan. |
Kumpulan Kayu-Kayan / Timber Group | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KKB / HHW | ||||||||||
Balau | 1,368 | 1,456 | 1,599 | 1,667 | 1,664 | 1,722 | 1,833 | 1,894 | 1,869 | 1,696 |
Balau Merah | 1,406 | 1,384 | 1,387 | 1,403 | 1,239 | 1,222 | 1,236 | 1,267 | 1,252 | 1,547 |
Chengal | 3,500 | 2,111 | 2,222 | 2,051 | 2,427 | 2,502 | 2,549 | 2,793 | 2,675 | 2,818 |
Merbau | 1,296 | 1,351 | 1,438 | 1,496 | 1,421 | 1,743 | 1,826 | 1,988 | 1,944 | 1,787 |
Keranji | 525 | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a |
Resak | 556 | 537 | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a |
Campuran Kayu Keras Berat / Mixed Heavy Hardwood | 556 | 541 | 514 | 525 | 527 | 530 | 556 | 634 | 653 | 695 |
KKS / MHW | ||||||||||
Kapur | 819 | 920 | 942 | 944 | 943 | 944 | 940 | 941 | 956 | 1,055 |
Kempas | 759 | 668 | 738 | 885 | 961 | 1,018 | 1,055 | 948 | 952 | 1,204 |
Kelat Merah | 544 | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a |
Keruing | 759 | 636 | 723 | 832 | 856 | 708 | 803 | 873 | 941 | 1,072 |
Kulim | 762 | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a |
Mengkulang | 635 | 616 | 613 | 657 | 647 | 736 | 725 | 733 | 742 | 912 |
Tualang | 764 | 705 | 723 | 767 | 776 | 778 | 786 | 799 | 842 | 710 |
Campuran Kayu Keras Sederhana / Mixed Medium Hardwood | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a |
KKR / LHW | ||||||||||
Gerutu | 569 | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a |
Jelutong | 620 | 531 | 571 | 611 | 623 | 619 | 617 | 619 | 665 | 623 |
Medang | 931 | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a |
Melantai | 486 | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a |
Melunak | 556 | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a |
Meranti Merah | 777 | 729 | 914 | 981 | 967 | 1,000 | 1,004 | 1,000 | 1,015 | 1,228 |
Meranti Merah Muda | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a |
Meranti Merah Tua | 785 | 799 | 992 | 1,056 | 1,137 | 1,167 | 1,159 | 1,047 | 1,087 | 1,166 |
Meranti Kuning | 589 | 601 | 626 | 660 | 642 | 667 | 683 | 703 | 727 | 1,013 |
Meranti Putih | 555 | 553 | 575 | 589 | 688 | 822 | 826 | 818 | 828 | 846 |
Merawan | 745 | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a |
Mersawa | 717 | 688 | 821 | 826 | 824 | 882 | 950 | 951 | 942 | 900 |
Nyatoh | 593 | 528 | 500 | 507 | 666 | 722 | 730 | 715 | 821 | 754 |
Ramin | 685 | 671 | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | n.a | 806 |
Sepetir | 484 | 472 | 472 | 577 | 642 | 761 | 751 | 738 | 763 | 812 |
Kayu Getah / Rubberwood | 90 | 89 | 82 | 83 | 102 | 103 | 90 | 100 | 116 | 117 |
Campuran Kayu Keras Ringan / Mixed Light Hardwood | 407 | 357 | 558 | 667 | 566 | 494 | 520 | 592 | 604 | 588 |
Nota | |||||||||
* | : data yang dikemaskini | Sumber : | LPKM / MTIB | ||||||
n.a. | : tidak diperolehi |
Pemahaman Mengenai Pindaan Akta Perhutanan Negara 1984 dan Implikasi Perlaksanaannya
1.0 Pendahuluan
1.1 Peruntukan Artikel 74(2) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa soal tanah termasuk perhutanan adalah di dalam bidang kuasa tiap-tiap Kerajaan Negeri di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak. Di bawah kuasa peruntukan ini, Kerajaan Negeri mempunyai kuasa mutlak di dalam membentuk atau menerima sesuatu undang-undang hutan bagi mentadbir dan menguruskan hal-hal perhutanan di dalam negeri berkenaan.
1.2 Undang-undang hutan yang pertama digubal ialah Forest Ordinance 1908 yang dilaksanakan oleh Negeri-Negeri Selat dan lain-lain negeri di Semenanjung Malaysia dengan apa yang dinamakan Enakmen Hutan 1934. Pembentukan dan pemakaian undang-undang hutan ini adalah berbeza-beza di antara negeri-negeri mengikut penekanan keadaan pentadbiran pada masa tersebut
1.3 Selepas negara mencapai kemerdekaan, banyak perkara-perkara di dalam Enakmen Hutan tersebut telah dikaji semula dan diseragamkan antara negeri-negeri bagi menjamin pengurusan hutan untuk pengeluaran yang berkekalan (sustained yield management). Lanjutan daripada itu, satu undang-undang baru telah dibentuk dan diluluskan oleh Parlimen yang dikenali sebagai Akta Perhutanan Negara 1984 (APN 1984), selari dengan penerimaan Dasar Perhutanan Negara 1978 oleh semua negeri-negeri di Semenanjung Malaysia.
1.4 Walau bagaimanapun, pada akhir tahun 80'an dan awal 90'an, negara telah mengalami masalah pencerobohan hutan dan pembalakan haram yang di luar kawalan. Keadaan ini.telah menyebabkan Kerajaan mengkaji semula dan seterusnya membuat pindaan ke atas Akta tersebut dalam tahun 1993. Pindaan tersebut dikenali sebagai Akta Perhutanan Negara (Pindaan) 1993.
2.0 Akta Perhutanan Negara
2.1 Penerimapakaian Akta
2.1.1 Akta ini telah diwartakan pada 31 Disember 1984 dan kemudiannya disusuli dengan penerimapakaian oleh semua negeri di Semenanjung Malaysia melalui Enakmen (Pemakaian) mengikut negeri masing-masing. Tarikh-tarikh terimapakai Akta tersebut mengikut negeri adalah seperti yang ditunjukkan dalam jadual di Lampiran I. Sebagai penjelasan, perbezaan antara Akta dengan Enakmen adalah seperti berikut
i. Akta
Akta ialah undang-undang yang digubal dan diluluskan oleh Parlimen.
ii. Enakmen
Enakmen pula bererti undang-undang yang digubal dan diluluskan oleh Badan Perundangan Negeri.
2.1.2 Seperti yang dinyatakan di para 2.1, soal perhutanan adalah di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri. Dengan itu APN 1984 yang diluluskan oleh Parlimen tidak berkuatkuasa kecuali diterimapakai di Negeri yang herkenaan.
2.1.3 Dengan yang demikian, Enakmen Perhutanan Negara (Pemakaian) 1985 yang diluluskan oleh negeri-negeri adalah semata-mata untuk menerimapakai atau pun menggunakan APN 1984 di negeri masing-masing.
2.2 Status Tanah
Status tanah mengikut undang-undang perhutanan dan Kanun Tanah Negara adalah seperti berikut:
i. Hutan Simpanan Kekal
Ertinya mana-mana tanah yang dijadikan Hutan Simpanan Kekal (HSK) menurut Seksyen 2 Akta ini. Kawasan tersebut ditadbir sepenuhnya oleh Jabatan Perhutanan Negeri.
ii. Tanah Kerajaan
Semua tanah termasuk dasar sungai, tepi pantai serta dasar laut, selain tanah berimilik, tanah rizab, tanah lombong dan tanah HSK (tafsiran mengikut Seksyen 5 Kanun Tanah Negara).
iii. Tanah Rizab
Tanah yang dirizabkan untuk maksud awam seperti rizab sungai, rizab keretapi, rizab jalan, rizab Orang Asli, rizab tentera dan sebagainya (mengikut Seksyen 5 Kanun Tanah Negara).
iv Tanah Lombong
Mana-mana tanah yang telah diberikan pajakan lombong atau sijil lombong (mengikut Seksyen 5 Kanun Tanah Negara).
v. Tanah Berimilik
Mana-mana tanah yang mempunyai hakmilik yang didaftarkan, sama ada hakmilik kekal atau sementara, sama ada untuk selama-lamanya atau untuk satu tempoh yang terhad (mengikut Seksyen 5 Kanun Tanah Negara).
2.3 Tafsiran Hasil Hutan
Menurut Seksyen 2 APN, "hasil hutan" ditafsirkan mengikut status tanah dan jenis hasil. Ini boleh diringkaskan seperti di Jadual 1.
Hutan Simpanan Kekal | Tanah Kerajaan | Tanah Bermilik Tanah Lombong Tanah Rizab/Tol |
---|---|---|
A. | A. | |
B. | B. | |
C. |
Jadual 1: Ringkasan Tafsiran Hasil Hutan Mengikut Akta Perhutanan Negara 1984
2.4 Kuasa-Kuasa Di Bawah Akta Perhutanan Negara 1984
Di dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab mentadbir, mengurus dan membangunkan sumber hutan, beberapa bidang kuasa telah diperuntukkan sama ada kepada Pihak Berkuasa Negeri, Pengarah Perhutanan Negeri, Pegawai Perhutanan ataupun lain-lain pegawai/agensi lain yang tidak berkaitan dengan bidang perhutanan. Di bawah ini diterangkan secara ringkas mengenai peruntukan kuasa-kuasa di bawah APN 1984. Kuasa-kuasa tersebut adalah seperti berikut :
i. Kuasa-Kuasa Pihak Berkuasa Negeri
Pihak Berkuasa Negeri (biasanya melalui Jawatankuasa Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri mengenai Hasil Bumi) adalah kuasa yang tertinggi di dalam sesuatu Negeri dan antara kuasa-kuasa Pihak Berkuasa Negeri yang diperuntukkan di bawah Akta ini ialah :
a. Melantik Pegawai-Pegawai
Di bawah Seksyen 3, APN 1984, Pihak Berkuasa Negeri boleh melantik seorang Pengarah Perhutanan Negeri dan beberapa orang Timbalan Pengarah Perhutanan Negeri, Penolong Pengarah Perhutanan Negeri, Pegawai Hutan Daerah, Penolong Pegawai Hutan Daerah dan pegawai-pegawai lain sebagaimana perlu dengan diwartakan di dalam Warta Kerajaan.
b. Mewakilkan Kuasa
Pihak Berkuasa Negeri boleh mewakilkan kuasa kepada Menteri Besar dan Pengarah Perhutanan Negeri untuk menjalankan apa-apa kuasa tertentu di dalam mentadbir, mengurus dan membangunkan sumber hutan negeri berkenaan.
c. Kuasa Membuat Kaedah-Kaedah
Pihak Berkuasa Negeri boleh membuat Kaedah-kaedah seperti penetapan kadar royalti, bayaran lesen dan lain-lain peraturan bagi tujuan memperkemaskan perjalanan APN bagi negeri tertentu.
d. Pengisytiharan Dan Pemansuhan Hutan Simpanan Kekal
Pihak Berkuasa Negeri boleh mengisytiharkan mana-mana tanah sebagai HSK, serta memansuhkan dan mengeluarkan mana-mana tanah daripada menjadi HSK.
e. Meluluskan Lesen Dan Permit
Pihak Berkuasa Negeri berkuasa meluluskan kebenaran mengambil hasil hutan sama ada melalui Lesen, Lesen Kecil atau Lesen Pemindah (Seksyen 19, 28 dan 41) termasuk membenarkan menjalankan aktiviti-aktiviti di dalam HSK melalui Permit Penggunaan (Seksyen 33).
ii. Kuasa-Kuasa Pengarah Perhutanan Negeri
Selain daripada kuasa-kuasa yang diperwakilkan oleh Pihak Berkuasa Negeri secara tertentu, Pengarah Perhutanan Negeri juga diperuntukkan kuasa di bawah APN. Antara kuasa-kuasa yang telah diperuntukkan ialah:
iii. Kuasa Pegawai Hutan
Di dalam menjalankan tugas penguatkuasaan Akta ini, pegawai hutan mempunyai kuasa-kuasa tertentu sebagaimana yang diperuntukkan di bawah Akta di samping kuasa-kuasa yang diperwakilkan oleh Pengarah. Antara kuasa-kuasa pegawai hutan yang diperuntukkan di bawah Akta ini ialah:
iv. Kuasa Pegawai-Pegawai Lain
Di samping Pengarah dan Pegawai Hutan, Akta ini juga memperuntukkan kuasa-kuasa tertentu kepada pegawai-pegawai lain daripada agensi bukan perhutanan iaitu pihak Polis. Antara kuasa-kuasa yang diperuntukkan ialah:
2.5 Perbezaan Lesen Dan Permit
2.5.1 Lesen
Lesen adalah kebenaran yang diberi kepada seseorang yang melibatkan pengambilan atau pemindahan hasil hutan. Terdapat tiga (3) jenis lesen yang dikeluarkan. iaitu:
i. Lesen
Kebenaran mengeluar dan mengambil hasil hutan dari HSK dan Tanah Kerajaan. Ia menggunakan Borang 1.
ii. Lesen Recil
Kebenaran mengeluar dan mengambil hasil hutan kecil dan hasil hutan utama sebanyak tidak lebih daripada 70 meterpadu dari HSK dan Tanah Kerajaan. Ia menggunakan Borang 3.
iii. Lesen Pemindah
Kebenaran memindahkan hasil hutan dari tanah berimilik, tanah lombong, tanah rizab dan tanah TOL. Ia menggunakan Borang 5. Kawasan-kawasan yang telah diberi pembebasan hutan juga boleh dikeluarkan Lesen Pemindah mengikut peraturan tertentu yang dikeluarkan oleh Pihak Berkuasa Negeri.
2.5.2 Permit
Permit ialah kebenaran yang diberi kepada seseorang untuk menduduki atau menjalankan apa-apa aktiviti di dalam HSK. Bagaimanapun, kebenaraan tersebut tidak membolehkan pemegang permit mengambil hasil hutan kecuali sampingan daripada aktiviti yang dibenarkan itu atau hasil tanaman yang dibenarkan. Terdapat tiga (3) jenis permit yang dikeluarkan, iaitu:
i. Permit Penggunaan
Permit Penggunaan adalah seperti mana yang dijelaskan di atas dikeluarkan di bawah Seksyen 32(1) APN.
ii. Permit Jalan
Permit Jalan ialah permit bagi membenarkan seseorang menggunakan jalan hutan di dalam HSK dan dikeluarkan di bawah Seksyen 50(1) APN.
iii. Permit Bagi Memasuki HSK
Permit ini ialah bagi membenarkan seseorang memasuki ke dalam HSK dan dikeluarkan di bawah Seksyen 47(2) APN.
3.0 Akta Perhutanan Negara (Pindaan 1993)
3.1 Penerimapakaian Dan Penguatkuasaan
Pindaan kepada APN 1984 telah dibentangkan di Dewan Rakyat pada 4 Ogos 1993 dan di Dewan Negara pada 11 Ogos 1993 serta di luluskan sebagai APN (Pindaan) 1993 iaitu Akta A864. Akta Pindaan ini juga telah diterimapakai oleh kesemua Negeri di Semenanjung Malaysia melalui Enakmen masing-masing pada tarikh yang ditunjukkan diLampiran I.
3.2. Tujuan Pindaan
Secara khususnya pindaan-pindaan yang dibuat adalah bertujuan untuk:
3 .3 Pindaan Penalti Dan Hukuman Pindaan ini melibatkan peningkatan pada kadar penalti dan hukuman yang sedia ada. Ini boleh dipecahkan kepada empat (4) kategori manakala kesalahan-kesalahan hutan di bawah Akta ini adalah diringkaskan seperti di Lampiran II . Kategori-kategori kesalahan adalah seperti berikut :
i. Kategori I
Pindaan bagi kesalahan yang melibatkan "Denda tidak melebibi RM 10,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-dua denda dan penjara" kepada "Denda tidak melebihi RM 500,000 dan penjara selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun tetapi tidak melebihi dua puluh tahun". Pindaan ini adalah bagi kesalahan di bawah Seksyen 15 (2) iaitu mengambil hasil hutan dari HSK atau Tanah Kerajaan tanpa lesen, permit atau mengikut undang-undang. Pindaan juga dibuat ke atas Seksyen 40 (2) iaitu kesalahan memindahkan hasil hutan daripada tanah berimilik, tanah di bawah Lesen Pendudukan Sementara, Tanah Lombong atau tanah rizab tanpa Lesen Pemindah, dan Seksyen 86 iaitu melancung, atau mencacat, atau memiliki alat bagi melancung, tanda pada pokok dan kayu dan mengubah tanda sempadan.
ii. Kategori II
Pindaan bagi kesalahan yang melibatkan penalti denda tidak melebihi antara RM 5,000, RM 2,000, RM 1,000 dan RM 500 atau hukuman penjara selama tempoh tidak melebihi antara 2 tahun, 1 tahun, 6 bulan, 3 bulan atau kedua-dua denda dan penjara kepada Denda tidak melebihi RM 50,000 atau hukuman penjara tidak melebihi 5 tahun atau kedua-dua denda dan penjara. Seksyen yang terlibat dengan pindaan kadar penalti ini adalah Seksyen 25(2), 32(2), 66(4), 67(2), 68(4)(a), 69(3)(a), 81(2)(b), 82(2), 84(1), 85(2), 87, 92(3), 93(2), 96(2), 97(2), 98(2), 100 dan 107.
iii. Kategori lll
Pindaan bagi kesalahan yang dikenakan penalti denda tidak melebihi antara RM 1,000 dan RM 500 atau hukuman penjara tidak melebihi antara 6 atau 3 bulan atau kedua-dua denda dan penjara kepada Denda tidak melebihi RM 10,000 atau hukuman penjara tidak melebihi 3 tahun atau kedua-dua denda dan penjara. Seksyen yang terlibat adalah Seksyen 47(4), 68(4)(b), 69(3)(b), 81(2)(C) dan 83(2).
iv. Kategori lV
Pindaan bagi kesalahan-kesalahan yang dikenakan penalti denda maksimum tidak melebihi RM 500 dipinda kepada denda tidak melebihi RM 10,000. Seksyen yang terlibat adalah Seksyen 50 dan 81(a) .
v. Kesalahan Berterusan
Pindaan pada kadar penalti dan denda bagi kesalahan berterusan iaitu di bawah Seksyen 25(2) (tidak mematuhi Notis Borang 2) juga dipinda daripada tidak melebihi RM 300 sehari kepada RM 1,000 sehari atau sebahagian daripada kesalahan itu jika didapati berterusan.
3.4 Tambahan Bayaran Gantirugi
Pindaan juga dibuat kepada Seksyen 15(3) dan 40(3) iaitu tambahan bayaran gantirugi kepada Pihak Berkuasa Negeri, iaitu:
3.5 Syarat-Syarat Bagi Mengkompaun Kesalahan
Pindaan akta ini melibatkan kuasa mengkompaun di bawah Seksyen 101 di mana kadar kompaun maksimum bagi kesalahan-kesalahan yang boleh dikompaun, iaitu pindaan daripada tidak melebihi RM 2,000 kepada tidak melebihi jumlah penalti denda maksimum yang ditetapkan bagi kesalahan. Pindaan akta ini juga telah menetapkan bahawa kesalahan yang boleh dikompaun dihadkan kepada kesalahan kali pertama sahaja. Bagi kesalahan yang dilakukan pada kali kedua, ianya terpaksa dibawa ke Mahkamah.
3.6 Tambahan Seksyen Baru
Pindaan Akta ini juga melibatkan tambahan beberapa seksyen baru iaitu:
i. Seksyen 100 A - Hadiah
Seksyen ini memberi kuasa kepada Pengarah untuk memberi hadiah kepada informer atas perkhidmatan berhubung dengan kesalahan dan penyitaan di bawah akta ini.
ii Seksyen 100 B - Perlindungan Informer
Seksyen ini diwujudkan bagi memberi perlindungan kepada informer daripada identitinya diketahui.
iii. Seksyen 101 A - Kuasa Makkamah Membatalkan Lesen atau Permit
Peruntukan ini memberi kuasa kepada Mahkamah sebagai tambahan kepada mana-mana penalti lain yang telah dikenakan, membatalkan lesen atau pemit yang dikeluarkan berhubung dengan kesalahan yang dilakukan. Perintah ini adalah mandatori bagi kesalahan di bawah seksyen 15, 40 dan 86. Apabila lesen atau permit dibatalkan di bawah seksyen ini, Mahkamah dikehendaki memerintah pemegang lesen / permit tersebut hilang kelayakan daripada memegang apa-apa lesen atau permit untuk tempoh tidak melebihi 5 tahun.
iv. Seksyen 110 A - Kesalahan Yang Dilakukan Oleh Pemegang Lesen Atau Permit
Seksyen ini menyifatkan bahawa kesalahan yang dilakukan oleh seseorang bersabit dengan apa-apa lesen atau permit yang dikeluarkan di bawah akta, sebagai kesalahan yang dilakukan sendiri oleh pemegang lesen atau permit tersebut. Selaras dengan ini, Seksyen 109 dan 110 adalah dipinda bagi menghapuskan pengecualian sedia ada yang membolehkan pemegang lesen atau permit membuktikan bahawa kesalahan adalah dilakukan tanpa pengetahuannya atau ia telah mengambil langkah munasabah untuk mencegah berlakunya kesalahan itu.
3.7 Penggantian Seksyen
Seksyen 104 - Anggapan Yang Dikehendaki Dibuat Oleh Mahkamah
Seksyen ini memperuntukkan lima anggapan yang dikehendaki oleh Mahkamah iaitu :
3.8 Penurunan Kuasa Kepada Anggota Angkatan Tentera
Pindaan juga dibuat ke atas beberapa seksyen untuk membolehkan Pengarah mewakilkan kuasa secara bertulis kepada Anggota Angkatan Tentera yang berpangkat tidak rendah daripada Lans Koperal. Kuasa-kuasa tersebut ialah kuasa menangkap dan menyita (Seksyen 88), kuasa menyita hasil hutan (Seksyen 89), kuasa menggeledah dengan waran (Seksyen 90), kuasa menggeledah tanpa waran (Seksyen 91), kuasa memberhenti dan menggeledah alat pengangkutan (Seksyen 92) dan kewajipan pegawai yang menyita (Seksyen 93).
4.0 Implikasi-implikasi Perlaksanaan
4.1 Peningkatan Kadar Denda Dan Hukuman
Kadar denda yang tinggi dan hukuman penjara mandatori ke atas kesalahan menceroboh hutan bermakna Kerajaan memberikan perhatian yang amat serius ke atas gelagat sesetengah pihak yang melakukan pembalakan haram dengan sewenang-wenangnya, kerana perbuatan tersebut boleh menjejaskan keutuhan sumber hutan (terutamanya HSK) yang bukan sahaja untuk memberi keuntungan jangka pendek tetapi lebih pentingnya perlu dilihat dari segi pemulihan alam sekitar secara jangka panjang.
4.2 Pembuktian Kesalahan Hutan
Mengikut peruntukan baru, beban untuk membuktikan dia tidak melakukan kesalahan adalah terletak pada yang dituduh. Ini bermakna pihak Kerajaan tidak lagi bersusah payah membuat pembuktian kes-kes pendakwaan di mahkamah. Pada masa yang lalu, kebanyakan kes kesalahan hutan terpaksa dibuang kes kerana pembuktian pendakwaan tidak lengkap terutama dari segi teknikal.
4.3 Anggapan Mengambil Hasil Hutan Tanpa Lesen
Di bawah pindan yang dibuat, sesiapa yang memiliki apa-apa hasil hutan mestilah membuktikan hasil itu sah diambil melalui lesen atau permit yang dikeluarkan di bawah Akta ini, jika tidak hasil hutan tersebut adalah dianggap hak Kerajaan dan beliau boleh didakwa memperolehinya secara tidak sah.
4.4 Sempadan Dan Pelan Diterima Sebagai Tepat
Sebarang sempadan dan pelan yang diperbuat di bawah kuasa Pegawai Hutan bagi satu-satu lesen atau permit di dalam HSK atan Tanah Kerajaan diterima sebagai tepat dan betul oleh pihak mahkamah. Ini bererti tertuduh tidak boleh mempertikaikannya lagi di dalam pendakwaan kes-kes kesalahan hutan.
4.5 Pemegang Lesen Bertanggungjawab Atas Kesalahan
Apa-apa kesalahan hutan yang dilakukan oleh kontraktor, pekerja atau mana-mana orang yang berhubung dengan apa-apa lesen atau permit, pemegang lesen adalah dipertanggungjawabkan. Oleh itu pelesen tidak lagi boleh membuat helah bahawa kesalahan itu telah dilakukan tanpa pengetahuannya. Ini bermakna, dalam keadaan di mana jika orang yang melakukan kesalahan tidak dapat dikesan atau ditangkap, maka dakwaan boleh dibuat terus kepada pelesen. Dengan lain perkataan, pelesen hendaklah mengambil berat atas perialanan operasi lesennya dan tidak melepas tangan begitu sahaja.
4.6 Peningkatan Kadar Kompaun Dan Harga Untuk Kesalahan Pertama Sahaja
Di bawah pindaan baru, had maksimum kompaun yang boleh dikenakan oleh Pengarah tidak lagi RM 2,000 (Ringgit dua ribu sahaja), tetapi boleh dikenakan sehingga had denda maksimum iaitu RM 500,000 (Ringgit lima ratus ribu sahaja) atau RM 50,000 (Ringgit lima puluh ribu sahaja) mengikut jenis kesalahan. Manakala kuasa mengkompaun ini hanya untuk kesalahan kali pertama sahaja. Bagi kesalahan kali kedua, terus akan dibawa ke mahkamah. Pihak pengusaha patut memberi perhatian ke atas kenaikan kuasa mengkompaun yang tinggi itu, serta tindakan tegas kepada mereka yang menjadi sindiket dalam melakukannya secara berulang kali; bukan sahaja bagi kawasan lesen yang sama, tetapi oleh orang yang sama di kawasan lesen lain.
4.7 Menggalakkan Orang Awam Tampil Memberi Maklumat
Tambahan seksyen memberi hadiah dan perlindungan kepada informer (pemberi maklumat) mengenai kesalahan hutan (terutama pencerobohan hutan) membuka peluang kepada orang awam khususnya memberi kerjasama dalam membanteras kegiatan pembalakan haram. Jabatan Perhutanan akan dapat bertindak dengan lebih cepat dan berkesan apabila mendapat maklumat tersebut.
4.8 Bantuan Penguatkuasaan Oleh Tentera
Oleh kerana Jabatan Perhutanan mungkin menghadapi masalah tertentu dari segi bilangan tenaga penguatkuasaan dan juga ancaman terhadap keselamatan diri, maka peruntukan memberi kuasa tambahan kepada pihak angkatan tentera akan dapat membantu mengawal kegiatan pembalakan haram secara lebih berkesan.
5.0 Penutup
Dengan penghuraian atas jenisjenis pindaan terbaharu ke atas APN 1984, serta implikasi-implikasinya, adalah jelas bahawa Kerajaan memberi perhatian yang serius bagi melindungi sumber hutan di negara kita ini. Kefahaman yang mendalam terhadap pelaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang dan peraturan hutan sangat penting bagi mengelakkan tindakan dan hukuman yang berlipat ganda beratnya. Kefahaman ini juga akan secara langsung membantu usaha Kerajaan khususnya Jabatan Perhutanan untuk mengurus dan menjaga sumber hutan secara lebih sistematik dan efisien, bukan sahaja untuk mengeluarkan hasil yang ekonomik bahkan lebih penting lagi untuk menjaga kestabilan alam sekitar selaras dengan konsep pengurusan hutan secara berkekalan.
Negeri | APN 1984 | APN (Pindaan) 1993 |
---|---|---|
Johor | 23.02.1986 | 29.12.1993 |
Kedah | 19.11.1985 | 03.12.1994 |
Kelantan | 19.12.1986 | 28.04.1994 |
Melaka | 01.01.1985 | 26.05.1994 |
Negeri Sembilan | 31.07.1986 | 12.05.1994 |
Pahang | 17.12.1987 | 23.12.1993 |
Perak | 27.12.1985 | 07.07.1994 |
Perlis | 25.10.1988 | 18.08.1994 |
Pulau Pinang | 14.08.1986 | 03.02.1994 |
Selangor | 19.06.1986 | 12.05.1994 |
Terengganu | 19.06.1986 | 09.06.1994 |
Wilayah Persekutuan | 31.12.1984 | 13.01.1994 |
Lampiran 1: Tarikh Pewartaan Akta Perhutanan Negara 1984 Dan Pindaan 1993 untuk Diterimapakai Di Negeri-negeri Di Semenanjung Malaysia.
Tajuk | |
---|---|
![]() |
Garis Panduan Jalan Hutan (GPJH) 2024 |
![]() |
Panduan Penyediaan RPH (Kemaskini 2023) |
![]() |
Polisi Perlindungan Pemberi Maklumat JPSM |
![]() |
Panduan Penyediaan Stok Bahan Tanaman Pokok Besar JPSM |
![]() |
Panduan Amalan Baik Hutan (Good Forest Practices) Untuk Pengusahasilan Kayu Kayan Tanah Kerajaan |
![]() |
Panduan Kerja Luar Inventori Hutan Nasional Kelima ( IHN-5) |
![]() |
Panduan Penanaman Karas |
![]() |
Panduan Pengurusan Pokok Bahaya |